Bestellen bij een buitenlandse webshop - zo zit het met invoerrechten/douanekosten

Sinds ik kan internetshoppen, doe ik dat al, er ging echt een wereld voor me open toen dat zo'n 10 jaar geleden steeds beter mogelijk werd. Ik denk dat iedereen inmiddels weleens iets online heeft gekocht en zie in mijn omgeving steeds meer en meer online aankopen. Bestellen in een webshop in Nederland is al heel makkelijk, maar ook een in winkel in de USA, China of Australië kun je vanachter je laptop of met je iphone bestellen. Toch moet je met een paar dingen rekening houden, o.a. met invoerrechten/douanekosten. Lees even verder voor meer informatie....

Want wat is er nu vervelender dan dat je aan de postbode nog een onverwacht bedrag aan invoerrechten/belastingen te moeten voldoen voor je je pakje krijgt? Dat is niet alleen balen omdat het dan duurder wordt, maar het is ook lastig omdat je meestal niet van te voren weet hoeveel je moet betalen en de pakketbezorger alleen contact, gepast geld mag ontvangen (ik praat uit ervaring, altijd zo vervelend, ook voor de pakketbezorger). En je moet soms langer wachten op je bestelling, niet handig als er een cadeautje in zit.

 

Is de webshop gevestigd binnen of buiten de Europese Unie?

 

Als je aan het online surfen en/of shoppen bent, dan is het weleens lastig om precies te zien in welk land de webshop gevestigd is. Het is belangrijk om dat even uit te zoeken, want als wij Nederlanders bestellen bij een webshop binnen de Europese Unie, dan hoeven we over onze aankopen geen belasting en/of invoerrechten te betalen. Koop je dus iets bij (bijvoorbeeld) Harrods, Asos of de Europese webshop van NARS, dan betaal je niets extra's. 

Is de winkel wereldwijd actief, dan kun je in sommige gevallen kiezen voor de Europese webshop en/of verzending naar Nederland (meestal klik je dan ergens op een vlaggetje) en ook dan hoef je bij bestellingen dan geen extra belastingen/invoerrechten te betalen. De webshops van Victoria's Secret en Abercrombie & Fitch zijn hiervan voorbeelden, zij hebben ook een voorraad ergens in Europa, waarvan de zending komt. Natuurlijk kun je altijd even zoeken naar informatie op hun websites of je vraagt het even na in hun chat en/of op hun social media, als je het zeker wilt weten.

 

Wat zijn precies de regels?

 

Is de webshop gevestigd in de Europese Unie? Dan gebeurt er helemaal niets, je krijgt je pakketje gewoon thuis direct vanuit de webshop. Bij webshops gevestigd buiten de Europese Unie gaat het net even anders. Die pakketjes gaan vanuit PostNL en/of de koerier (DHL, DPD) direct naar de douane en die gaan bekijken of je belastingen en invoerrechten moet gaan betalen. De webshop is verplicht een opgave te doen van de waarde en inhoud van het pakket, gebeurt dat niet, dan kan de douane je pakket openmaken om bijvoorbeeld op de factuur te kijken.

Is de waarde van de bestelling (excl. verzendkosten) lager dan EUR 22,00 dan wordt het pakket doorgestuurd en zul je het vrij snel daarna ontvangen, al kan het altijd wel een paar daagjes extra duren. Is de waarde van de bestelling tussen de EUR 22,00 en EUR 150,00, dan moet je over die waarde belasting betalen (6 of 21 % btw, afhankelijk van het soort producten) en je moet altijd inklaringskosten betalen aan het bedrijf dat de bestelling bij je thuisbezorgt (PostNL of de koerier). Die inklaringskosten zijn verschillend, maar je betaalt meestal minimaal 10 euro per pakket, ongeacht de waarde, al kunnen de kosten wel hoger worden bij een hogere waarde volgens mij.

Is je bestelling meer dan EUR 150,00 waard, dan krijg je bovenop de belasting en inklaringskosten die je moet betalen, ook nog te maken met invoerrechten. Die invoerrechten zijn afhankelijk van het soort producten dat je besteld hebt, op sommige producten betaal je ook nog een speciale heffing, maar dat is zo specifiek dat ik daar maar niet op in ga. Ik bestel meestal alleen kleding en/of beautyproducten, zover ik weet gelden daar geen aparte heffingen voor.

Wil je meer weten over de regels? Check dan even de website van de Belastingdienst hier, je kunt ook altijd contact met hen opnemen als je er niet uitkomt.

 Wanneer komt mijn pakketje aan?

 

Dat is uiteraard afhankelijk van de datum van verzending door de webshop, maar daar krijg je meestal wel een bericht van en soms krijg je ook een code om het pakketje te traceren. Als het pakket bij de douane in Nederland terecht komt, dan zie je dat meestal wel staan als je het pakketje traceert. Reken er wel op dat je pakketje vertraging oploopt als het bij de douane ligt, het kan zeker een paar dagen extra duren voordat het bij je aankomt. Op drukke tijden, zoals rond de feestdagen kan het zelfs wel meerdere weken duren eer je je pakket ontvangt. Er is helaas geen enkele mogelijkheid om je pakket bij de douane te traceren, je zult geduld moeten hebben. Dat kan natuurlijk best lastig zijn, zeker als je een bestelling graag snel wilt hebben.

 

Hoe betaal ik de belastingen, inklaringskosten en invoerrechten?

 

Dat doe je aan de postbode en/of koerier die je pakje komt afleveren of je betaalt het direct bij je bestelling aan de webshop, die optie bestaat ook nog. Denk bijvoorbeeld aan een bestelling bij Sephora.com (de Amerikaanse webshop van Sephora), je kan daar (vrijwel) alle producten kopen en laten verzenden naar Nederland, de prijzen worden vermeld in euro's en bij het afrekenen betaal je direct de verschuldigde belastingen en kosten. Op die manier betaal je wel alles (incl. belastingen etc), maar doe je dat vooraf en niet pas aan de deur, zo kom je niet voor een verrassing te staan.

Komt je pakket met PostNL, dan betaal je aan de pakketbezorger en dat kan in de meeste gevallen alleen contant en gepast, hou daar dus rekening mee. Heb je geen geld in huis, dan neemt de bezorger het pakketje weer mee voor een volgende bezorging of hij/zij levert het af bij een postkantoor. Bij koeriers als DHL gaat het meestal ook zo, al gebeurt het ook weleens dat je een telefoontje en/of mailtje krijgt van te voren, als je gegevens bijvoorbeeld op het pakketje staan. 

Wil je niet betalen? Dat kan, maar dan gaat je pakketje terug naar de afzender, met alle gevolgen van dien.

 

Kan ik ook bestellen zonder kans op extra kosten?

 

In principe niet, de extra kosten moeten we betalen omdat dit nu eenmaal de regels/wetten zijn in Nederland, de buitenlandse webshops kunnen hier niets aan doen en zijn er ook niet verantwoordelijk voor. Ben je het er niet mee eens, dan zul je moeten klagen bij de Belastingdienst en/of de politiek. Hou er ook rekening mee dat het niet verstandig is om je zending niet te accepteren als je extra kosten moet betalen, de webshop is zoals gezegd niet verantwoordelijk en dus kan er een behoorlijk gedoe ontstaan.

Er zijn ook webshops (vooral in Azië, denk aan Aliexpress) die niet de correcte waarde van een bestelling vermelden op het pakket (meestal gaan ze dan voor een waarde onder EUR 22,00) om zo de belastingen etc. te omzeilen, maar eigenlijk is dat dus gewoon valsheid in geschrifte. Als de douane dat vermoed, mogen ze het pakje open maken en de inhoud onderzoeken, ook kunnen ze je om informatie vragen en zou je alsnog belastingen etc. moeten betalen. 

Natuurlijk kun je ook weleens geluk hebben en sluipt zo'n pakje toch langs de douane heen, maar dat is eerder uitzondering dan regel helaas, zeker als je iets bestelt bij bekende webshops. Bestel je iets bij een kleinere webshop of zelfs bij een particulier, dan kun je weleens meer geluk hebben. Maar zekerheid is er nooit.

Kylie Cosmetics is een webshop buiten de Europese Unie, over de bestellingen moet je dus altijd extra kosten betalen (tenzij je echt veel geluk hebt)

Bestel geen fake producten!

 

Ik schreef al vaker over nep make-up die te koop wordt aangeboden in allerlei webshops en verkoopkanalen zoals Ebay of Markplaats. Dat is natuurlijk sowieso niet aan te raden, maar het is ook goed om te weten dat de douane nep artikelen zelfs in beslag kunnen nemen omdat het verboden is dit soort producten in te voeren. In dat geval zal de douane je wel berichten en kun je zelfs een boete krijgen.

 

Natuurlijk is het vervelend om onverwacht extra kosten te moeten betalen, daarom is het goed om van te voren te weten waar je op kunt rekenen. Om je een voorbeeld te geven, als je een Kylie Lip Kit koopt van $ 29,00, dan kun je incl. verzendkosten, inklaringskosten en belastingen wel EUR 50,00 kwijt zijn. Koop je er meer dan 1 Lip Kit, dan worden de kosten per stuk weer wat lager. Hou er dus altijd rekening mee als je besteld bij een webshop of bij een verkoper buiten de Europese Unie. Shoppen in Europese webshops kan zelfs heel wat schelen, want ook al lijkt een product in Amerikaanse webshop goedkoper, als je alle extra kosten rekent is dat voordeel vaak weer weg.

Ik probeer van te voren zeker altijd uit te zoeken waar je het voordeligst kunnen winkelen, maar soms heb je geen keus, dan zijn bepaalde merken/producten alleen maar te koop via een verkooppunt buiten de EU. Vervelend, maar het is niet anders, ik ben natuurlijk niet verplicht om nog meer Kylie Lip Kits te kopen ;-)

Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan me, maar ik kan je alleen helpen als ik er bijvoorbeeld persoonlijk ervaring heb met een bepaalde webshop. Wil je meer weten over invoerrechten, inklaringskosten en belasting, dan moet je even contact opnemen met de Belastingdienst, de koerier, PostNL en/of de webshop waar je wilt bestellen. Hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad, shop ze!!!



GERELATEERDE ARTIKELEN

  • Handig - Sephora.com verstuurt nu ook naar Nederland (zonder kans op extra invoerrechten)
  • Hoe bestel je bij de Franse Sephora webshop?
  • Paypal - hoe werkt het nu eigenlijk??

Beautydeals

Editors’s choice
  • vdo

    Mijn beauty favorieten Oktober 2017 met Estée Lauder, Benefit, Armani & Charlotte Tilbury

  • vdo

    Adventskalender unboxing 2017 - Kiehl's Seasons givings - voor mannen & vrouwen geschikt

  • vdo

    Adventskalender unboxing 2017 - Clarins Precious Holidays (met een waarde van meer dan 150 euro!!!)