De waarheid over vitamine D - door dr. Jetske Ultee

De laatste dagen heb ik jullie er in verschillende artikelen en o.a. op onze Facebook pagina op gewezen dat het ook nu erg belangrijk om de huid te beschermen tegen schadelijke UV straling. Maar ik merkte ook dat er best wat misverstanden zijn omtrent het gebruik van producten met een beschermingsfactor en die wil ik graag uit de weg hebben, vandaar ik een expert om advies heb gevraagd. Dr. Jetske Ultee is onderzoeksarts en hoofd van de afdeling huidtherapie aan de gerenommeerde Velthuis Kliniek, een echte expert op het gebied van huid en huidverzorging. Lees zeker even verder...



Onlangs had ik via haar eigen blog, jetskeultee.nl, kennis gemaakt met Jetske en was ik behoorlijk onder de indruk van haar kennis, schrijfstijl en ideeen over een goede huidverzorgingsroutine. Jetske heeft daarnaast ook een eigen huidverzorgingslijn, Uncover skincare, waar ik inmiddels ook nieuwsgierig naar ben geworden, daarover zeker meer.

Maar nu even terug naar de bescherming van de huid tegen de schadelijke zonnestralen, ik denk dat de meeste van jullie wel weten dat je met een goed product met een SPF (sun protection factor) de huid kunt beschermen tegen UVA en UVB stralen. Maar is het gebruik van een dergelijk product nu echt iedere dag nodig? Zelfs op een bewolkte dag of in de winter? De zon doet toch ook goede dingen voor ons lichaam? Jetske heeft daar een bijzonder artikel over geschreven dat ik graag aan jullie wil laten lezen.



De waarheid over vitamine D


Volgens de laatste cijfers heeft ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking een tekort aan vitamine D. Dus gaan er steeds meer geluiden op dat we vooral de zon in moeten. “Niet doen!” zegt dr. Jetske Ultee. Vitamine D is een belangrijke vitamine. Hij zorgt voor sterke botten en tanden, maar zou ook de kans op darmkanker, borstkanker en prostaatkanker verkleinen. Ongeveer 90% van de benodigde hoeveelheid vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. De rest krijgen we binnen via voeding. Met name vette vis, vlees, melk en boter zijn rijk aan vitamine D.

 

 

De rol van zonnebrandcrème


Nu blijkt dat veel mensen een tekort aan vitamine D hebben, worden in de media de zonnebrandcrèmes als boosdoener aangewezen. “Volkomen onterecht,” zegt dr. Jetske Ultee. “Inderdaad vermindert het goed gebruiken van zonnebrandcrème de aanmaak van vitamine D behoorlijk. Maar vrijwel niemand gebruikt een zonnebrandcrème goed. Dat wil zeggen: elk onbedekt stukje huid dik insmeren bij elke blootstelling aan de zon, en dat ook elke twee uur herhalen. Uit diverse onderzoeken blijkt dus dat zonnebrandcrème niet de oorzaak is voor het tekort aan vitamine D.”

 

Is zonnen gezond?


Een ander misverstand dat nu weer de ronde doet, is dat zonnen gezond is zolang je maar niet verbrandt. “Dat is absoluut niet waar,” zegt Ultee. “Elke blootstelling aan de zon levert schade op, ook als je niet verbrandt. Ik vrees dat door deze berichten mensen weer vol de zon in gaan. Bruin worden is altijd een teken van schade, maar ook zonder bruinen gebeurt er al van alles in de huid. Het risico op huidkanker is zo verschrikkelijk groot dat je onbeschermde blootstelling beslist moet vermijden.”


15 minuten zon


Daar komt nog bij dat zonnen niet voor iedereen even zinvol is als het gaat om de aanmaak van vitamine D. “Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop je vitamine D kunt aanmaken heel afhankelijk is van je genen. De een kan dat beter dan ander. De regel dat 15 minuten in de zon voldoende is voor je vitamine D-aanmaak, gaat dus lang niet altijd op. Dat is ook gebleken uit onderzoek bij mensen die veel blootgesteld werden aan zonlicht; de helft van deze mensen had toch een tekort aan vitamine D. Wanneer je een tekort hebt kan een paar minuten zon al veel verschil maken. Maar is je vitamine D op peil, dan heb je zoveel UV-licht nodig om het niveau te laten stijgen, dat het risico op huidkanker heel reëel is.”

 

Meer vitamine D


Als zonnen niet de oplossing is, hoe komen we dan aan voldoende vitamine D? Jetske Ultee: “Zorg voor een gezond voedingspatroon waarbij je voldoende vitamine D binnenkrijgt. En slik er desnoods een supplement bij. Risicogroepen (zwangere vrouwen, ouderen, mensen met een donkere huid, mensen die weinig buiten komen) moeten sowieso vitamine D slikken. Maar ook als je altijd kiest voor ‘mager’ eten kun je een tekort oplopen. Vitamine D is vetoplosbaar en zit bijvoorbeeld in boter, melk, yoghurt en kaas. Hoe vetter het product, hoe hoger het gehalte aan vitamine D.” Twijfel je of je een vitamine D-tekort hebt? Via de huisarts kun je een bloedonderzoek aanvragen.

Tot slot: 3 fabels

 

  • Zonnebanken is gezond, want het zorgt voor de aanmaak van vitamine D: nee, want de straling van zonnebanken bestaat voornamelijk uit zeer krachtige UVA straling. Deze straling gaat dieper de huid in dan UVB. En hoewel je door deze straling niet verbrandt, is UVA mogelijk gevaarlijker dan UVB.
  • In de winter hebben we allemaal een tekort aan vitamine D: nee, want normaal gesproken maak je in de zomer zoveel vitamine D aan dat je voldoende reserve hebt om winter door te komen.
  • Elke dag een SPF gebruiken gaat de aanmaak van vitamine D tegen: nee, de American Academy of Dermatology roept al jaren dat mensen zich dagelijks moeten beschermen tegen de zon met een SPF van tenminste 15. Er is nooit bewezen dat crèmes met SPF15 de aanmaak van vitamine D tegenhouden. Immers: zo’n crème filtert nooit alle UV-straling weg. Het risico op het krijgen van huidkanker is groter dan het krijgen van een vitamine D-deficiëntie. Bovendien valt dat laatste relatief eenvoudig op te lossen door een vitamine D-rijke voeding of door het gebruik van voedingssupplementen.

Een heel duidelijk verhaal dus! Om de huid goed te beschermen, tegen huidveroudering maar daarnaast ook tegen ernstigere huidaandoeningen, is het echt zaak om iedere dag een product met een beschermingsfactor te gebruiken. Zeker op het gezicht, omdat dat natuurlijk vrijwel onbedekt is, de rest van de huid is het grootste deel van het jaar gehuld in beschermende kleding. Maar vergeet ook de handen niet, iedereen kent wel de handen van hun opa, oma, moeder, vader of een ander ouder persoon die onder de pigmentvlekjes zitten.....ook dat kun je voorkomen door dagelijks jouw handen in te smeren met een handcreme met SPF, ook die zijn er.



Met dank aan Jetske Ultee, voor het verhelderende en interessante verhaal over zonnecremes en vitamine D, bezoek zeker haar eigen website voor nog meer interessante artikelen over huidproblemen en huidverzorging, zeker een aanrader! http://jetskeultee.nl



GERELATEERDE ARTIKELEN

  • Zonnebrand die de hele dag beschermt, kan dat eigenlijk wel? - door Dr. Jetske Ultee
  • Mijn favoriete producten tegen Keratosis Pilaris
  • Keratosis Pilaris, wat is dat? - door dr. Jetske Ultee

Beautydeals

Editors’s choice
  • vdo

    Mijn beauty favorieten Oktober 2017 met Estée Lauder, Benefit, Armani & Charlotte Tilbury

  • vdo

    Adventskalender unboxing 2017 - Kiehl's Seasons givings - voor mannen & vrouwen geschikt

  • vdo

    Adventskalender unboxing 2017 - Clarins Precious Holidays (met een waarde van meer dan 150 euro!!!)