Blogs & Editorial

Editorial - die lipsticks kun je echt niet opeten

Bloggers, een luis in de pels van de mode- en beautyjournalisten? Volgens de laatste berichten moet het antwoord op deze vraag duidelijk ja zijn, zeker nu bij onze Zuiderburen de knuppel in het hoenderhoek is gegooid. Elle België columniste Amélie O. valt in deze column zeer persoonlijk de Belgische fashionblogger Sofie aan en dat doet ze op behoorlijk harde wijze. Niet nodig naar mijn idee en de manier waarop zij Sofie neerzet doet haar geen recht. Ik ken Sofie al een tijd, een lieve en charmante vrouw die al jaren hard werk aan haar blog. Ze verdient het niet om op deze manier neergezet te worden door deze serieuze journaliste....(laat ik verder maar niets melden over deze dame)

Toch weet ik zeker dat er over beautybloggers ongeveer net zo gedacht wordt door verschillende ''echte'' beautyjournalisten, ook hier in Nederland. Ach...die meisjes met hun roze blogjes waar ze op hun zolderkamer aan werken kun je moeiljk serieus nemen. Ze hebben geen journalistieke opleiding, hebben geen ervaring met cosmetica en kunnen al helemaal geen serieus onderzoek doen naar de werking van de producten. Serieus nemen....dat dacht ik niet, zeker niet nu ''ze'' merken dat hun plaatsjes soms zomaar worden ingenomen door die bloggende meisjes. Nee...dan hebben we het helemaal gedaan.


dat had Amélie nu net even moeten blijven....

Schande wordt er gesproken omdat ''wij'' durven publiceren over producten die we opgestuurd krijgen en waar ''we'' enthousiast over zijn. Zie je nu wel, ze laten zich omkopen door wat make-upjes! Schande! Nee, het is journalistiek natuurlijk veel meer verantwoord dat je alleen publiceert over merken die eerst een advertentie inkopen in jouw blad....Geen advertentie? Dan ook geen vermelding en zeker geen artikel, hoe fijn of leuk een product ook is. Een heleboel advertenties? Dan kiezen we dat product toch direct tot onze favoriet van het jaar, zelfs al kan de grootste make-up pro nog geen normale smoky eye maken met dat product.....nee, dat is echte journalistiek!

Vast niet alle journalisten zullen zo werken, maar ik weet zeker dat er op de redacties heel veel van dit soort deals worden gesloten en er lange lijsten van merken zijn waarmee beautyredactrices niets mee mogen doen, the black list! Waarom niet? Omdat die merken niet of te weinig adverteren in het blad! En die beautyjournalisten moeten natuurlijk wel luisteren naar hun baas hè?

Nee, laat mij dan maar lekker zelfstandig zijn, als ik blij word van de lippenstiften van merk X dan laat ik dat graag weten, net zoals ik niet schijnheilig ga vertellen dat product Y zo geweldig is terwijl ik wel beter weet! En wat betreft die kennis over cosmetica....die is ook niet altijd om over naar huis te schrijven, er zijn genoeg beautyjournalisten die eerlijk toegeven geen verstand te hebben van make-up tijdens een present Dan hoor je zo''n dame vertellen ''het is mij nog nooit gelukt om een smoky eye te maken''.....waarop je 2 mnd daarna in het blad leest dat je met product Y de perfecte smoky eye kunt maken.....zie je het patroon?

Ik zou hier nog uren over kunnen doorschrijven, maar vandaag heb ik wel wat anders te doen, ik heb nl. besloten om afscheid te gaan nemen van 95 % van mijn beautyprodcten, ik heb simpelweg teveel om ooit nog op te maken. 1.500 nagellakjes, 250 parfums, ontelbare make-upproducten en zoveel cremes die ik nooit opkrijg, ook al smeer ik mijn hele lijf ermee in. Ik denk eraan om op Koniginnedag een kraampje in te richten en alle producten weg te doen, natuurlijk wel tegen een kleine vergoeding, tenslotte moet ik ook mijn huur betalen en met lippenstiften betalen, dat lukt zelfs mij niet!

Zie ik jullie op Koniginnedag?

XXX
Debbie

Deel dit artikel
Back to top