Blogs & Editorial

Editorial - Waar blijft de review eigenlijk?

Van tijd tot tijd verschijnt er een mailtje in de volgende strekking in mijn mailbox : "Beste blogger, gisteren heb je als het goed is een pakketje met product X van ons ontvangen, we vragen ons af wanneer we de review kunnen verwachten?". Na een paar dagen gevolgd door een "reminder" waarin vriendelijk verwezen wordt naar het eerste mailtje en natuurlijk om een reactie wordt gevraagd. De echte doorzetter waagt er dan ook nog een paar telefoontjes aan.....voor het geval dat je het even hebt gemist. Doorzetters in de PR, die zijn er wel, maar bij mij roept het alleen maar irritatie op....

Misschien is het handig even kort uit te leggen wat het nu precies inhoudt, de samenwerking tussen een PR (public relations) afdeling/medewerker en een journalist/blogger, die is nl. vooral bedoeld of "free publicity" (dus niet betaalde aandacht) te generen voor de klant van de PR medewerker. Door het sturen van persberichten, producten om te reviewen en/of het organiseren van persevents of persreizen hoopt de PR medewerker ervoor te zorgen dat het product of de dienst van hun klant in een mooi, interessant en nieuwswaardig licht komt te staan, zodat de pers of bloggers er over zullen schrijven/vloggen/bloggen. Dit gebeurt dan op vrijwillige basis, een goede PR medewerker zal nooit verwachten dat je journalist/blogger er iets over zult schrijven, al hopen ze natuurlijk van wel, tenslotte doen zij dan best veel moeite voor.

 

Duidelijk verhaal en zo werkt het ook zeker met de meeste PR contacten, ze voorzien mij als blogger/beautyjournalist van behoorlijk wat informatie en producten, maar stellen nooit eisen. Gelukkig niet, want als dat het geval zou zijn, dan ben ik dus niet vrij om zelf te bepalen waarover ik schrijf, mijn onafhankelijkheid is dan vrij snel weg denk ik zo. Tenslotte zou ik dan een soort spreekbuis zijn van de betreffende merken, zij sturen informatie en ik schrijf daar een (positief) stukje over, om de goede vrede te behouden. Dat is trouwens een behoorlijke opgave, want per dag ontvang ik tientallen persberichten, dus zou ik 24/7 bezig zijn om alles aan jullie door te geven.

 

En daar zitten jullie natuurlijk niet op te wachten, nee...jullie willen toch wel graag dat ik de leukste, interessantste, nieuwste, mooiste, beste en meest bijzondere producten/nieuwtjes eruit pik. Ik moet dus een keuze maken tussen alle input, iets wat soms best lastig is. En ja, zo'n PR medewerker die dan verwacht dat ik op basis van hun persbericht wel een artikel zal plaatsen, moet ik dan ook even duidelijk maken dat het zo niet werkt. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje vreemd, juist als je in de PR werkt weet je dat, dan weet je dat je vooral gebaat bent bij een goede relatie met de pers en ben je er om hen te faciliteren en natuurlijk om je klant tevreden te houden. Maar ja, zo'n blogger werkt dan toch heel anders, volgens een aantal PR medewerkers, die stuur je wat producten en vraag je om een review....die ze vervolgens braaf plaatsen omdat ze anders volgende keer worden overgeslagen.......

 

Maar wat is nu de consequentie voor jullie als lezers? Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je geen reviews meer ziet van bepaalde merken, puur omdat merken alleen producten ter review willen opsturen als er garantie is op een goede review. Tja, daar trappen wij natuurlijk niet in....ik in elk geval niet en jullie zitten vast ook niet op dat soort artikelen te wachten!

 

Zijn jullie vandaag nog lekker vrij? Staat er een dagje pretpark of meubelboulevard gepland of ga je iets heel anders doen? Wij gaan vandaag Sem's bed in elkaar knutselen, have a great day!

 

XXX

Deb

Deel dit artikel
Back to top