Frustratie - dat levert een shoptripje naar het buitenland weleens op. Dat klinkt misschien gek, want eigenlijk zijn winkels in Engeland, Frankrijk, USA, Duitsland en zelfs België vaak een "heaven" voor beautyliefhebbers. Als je daar bent, dan is het genieten, maar eenmaal thuis komt de frustratie....waarom hebben we dat niet in Nederland? Ik wil ook NARS, Kiko, Armani make-up, Jo Malone, Illamasqua, Paul & Joe en alle Catrice collecties, maar helaas....wij krijgen het niet, hoe vervelend is dat!
In Nederland hebben we natuurlijk best een behoorlijk aantal merken en producten, maar als je dit vergelijkt met het aantal merken en producten in andere landen, dan is het toch wel weer erg weinig. Stap eens een willekeurige drogisterij als Kruidvat binnen en bekijk de kleine displays die er staan met make-up. We hebben altijd veel minder keuze dan in de landen om ons heen, bepaalde producten en collecties worden hier niet utgebracht en meestal is de kleurkeuze ook een stuk kleiner.
Natuurlijk heb ik weleens aan merken gevraagd waarom we hier in Nederland zo''n klein assortiment hebben en dat is de uitleg simpel : in Nederland wordt er in de winkels maar een beperkte ruimte gecreëerd voor de schappen. En in die bepekte ruimte moeten zijn dan hun assortiment plaatsen, de ruimte is simpelweg beperkt. En dan moeten zij ook keuzes maken, zo zie je vrijwel altijd minder foundationkleuren dan in een land als de USA of staan er maar 10 nagellakken in het rek i.p.v. de 40 die je elders ziet.
Waarom komen bepaalde merken dan zelfs helemaal niet naar Nederland? Dat heeft met onze markt te maken, uit allerlei onderzoeken die bedrijven doen blijkt telkens dat Nederlandse vrouwen minder met hun uiterlijk bezig zijn dan in andere landen. Wij geven ook minder geld uit en dat maakt het voor merken soms minder interessant om op de Nederlandse markt te verschijnen. Ik kan mij er iets bij voorstellen, maar denken jullie niet dat dit de laatste jaren behoorlijk veranderd is?