Blogs & Editorial

Editorial - ik ben een doorgeefluik....

"Hoi! We zijn bedrijf X en verkopen gebreide make-upsponsjes waarmee je oogschaduw geweldig kunt aanbrengen. Hierbij ons persbericht, dat je kunt gebruiken om een blogje over te schrijven. We zien de link graag tegemoet...." of "Hi blogger, als jij een artikel van 1.000 woorden schrijft over onze mooie webshop en plaatst op jouw blog, dan maak je kans op een fijn shoptegoed van EUR 25,00...." Goed....zomaar een paar voorbeelden van hoe het niet moet, zo maak je dus geen contact met een professionele blogger.....

Trouwens, professioneel of niet, dit is niet de manier om wie dan ook enthousiast te maken! Zulke mailtjes gaan dan ook, zonder hard feelings, direct de prullenbak in en dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn van de afzenders? Ik vind het helemaal niet erg dat ik zulke mailtjes krijg, het hoort er als journalist of blogger nu eenmaal bij, van de 100 mails per dag die je binnenkrijgt doen er misschien maar 5 toe, de rest is totaal niet interessant. Maar ja....wat als je nu een geweldig leuk beautyproduct hebt gevonden tijdens jouw vakantie in Brazilië en dat wil je graag gaan verkopen in Nederland, hoe krijg je dan toch aandacht?

Eigenlijk is het heel simpel, ten eerste moet je bedenken wie jouw product zou willen kopen? Wat is de doelgroep van het betreffende product of merk? Is het een bijzondere anti-aging creme bedoeld voor vrouwen van 35 jaar of ouder? Dan heeft het niet zoveel nut om het naar beautyblogger X te sturen van 19 jaar die zich richt op nagellakjes. Verdiep je dus eerst eens in de beautyblog wereld, net zoals je dat zou doen in de printmedia, je stuurt persinformatie over dat anti-aging product toch ook niet naar de Donald Duck? Nee, dan kijk je natuurlijk eerst in welke bladen dat het best zou kunnen passen.

Op het moment dat je bij een blogger nooit wat leest over huidverzorging, dan is de kans kleiner dat zij dat nu ineens wel gaat doen als ze jouw product leert kennen. Alhoewel....dat kan natuurlijk wel, soms moet je die gok gewoon eens nemen. Een gok, dat is het altijd voor een bedrijf, het verstrekken van persinformatie zorgt nooit voor een gegarandeerd artikel, het is gewoon een kwestie van "fingers crossed" en afwachten maar. Kijken of je door de selectie van blogger Y komt en dan nog maar hopen op een postief artikel.....want het kan natuurlijk ook nog weleens tegenvallen. 
Hoe moet het dan wel? Als je dan een geschikt medium hebt gevonden, in online of printmedia, dan neem je met een informatieve en enthousiaste mail of telefoontje contact op met de betreffende persoon. Probeer jouw enthousiasme over te brengen en vertel waarom jij juist dat medium hebt uitgekozen, tenslotte heb je die met zorg gekozen. Wees open en eerlijk (je hoeft dus niet te vertellen dat jouw merk het meest verkochte product van de USA is, als je er slechts een onduidelijke website over vindt op Google), voeg zoveel mogelijk informatie bij, maar overdrijf niet met allerlei grote bestanden. Biedt altijd aan dat je het product (of eventueel een sample of reisverpakking) kan opsturen, hou daar dus ook rekening mee bij het inkopen van jouw product. Probeer een leuk contact op te bouwen, dat is de eerste stap tot een leuk artikel, samen met een interessant product natuurlijk.

Een absolute no-go is het stellen van allerlei eisen nog voordat je een prettig contact met iemand hebt, dat zou jij toch ook niet zomaar accepteren? Stel dat er iemand aan de deur komt, die je aanbiedt om shampoo X te proberen, maar waarbij je wel verplicht wordt om het op het schoolplein rond te schreeuwen dat je het zo geweldig vindt......anders krijg je het flesje niet! Grote kans dat je zo''n persoon vriendelijk verzoekt het ergens anders te proberen.
Probeer je ook te verplaatsen in de blogger in kwestie, als blogger Z altijd over luxe, dure merken schrijft, is de kans kleiner dat ze enthousiast wordt van jouw budget oplossing voor het scheren van lichaamshaar. Er is vast niets mis met jouw product, het matcht alleen niet zo, net zoals je ook niets over budget make-up leest in de Vogue. Wees dus realistisch in jouw verwachtingen, verwacht niet direct de hoofdprijs! Maar als je echt enthousiast bent over een product, laat het dan vooral zien, enthousiasme werkt bijna altijd aanstekelijk.....

Verder ben ik graag een doorgeefluik voor fijne beautynieuwtjes, ik zoek ze alleen wel graag zelf uit!

Geven jullie nog wat leuke nieuwtjes door? Kan ik van de zon gaan genieten de komende week!

XXX
Deb
Deel dit artikel
Back to top