Blogs & Editorial

Editorial - winkel- en horecameisjes

Toen ik deze week het artikel over winkelmeisjes van Saskia Noort in de Linda Mode las, wist ik direct waar mijn editorial over zou gaan. Ik deel de "frustratie" van Saskia helemaal als het gaat om het zeer irritante en onnodige gedrag van de verkoopsters in winkels, vooral in kleding en schoenenwinkels. Maar ook horeca meisjes kunnen er wat van.....soms zit ik echt met knarsende tanden in een restaurant omdat er na een half uur nog geen bestelling is opgenomen, dat kan toch anders?

Misschien is het goed om te weten dat ik zelf ook gewerkt hebt als winkelmeisje (niet zo lang en alleen in de vakanties) en als horecameisje (van mijn 16e tot mijn 21e ongeveer), ik weet dus waarover ik praat. Goed, ik heb niet gewerkt in een kleding- of schoenenwinkel, maar wel als verkoopster in een luxe lederwarenzaak waar klanten graag goed geholpen werden. Net zoals ik, ik word ook graag goed geholpen in een winkel maar het is in Nederland toch altijd behoorlijk zoeken naar een verkoopster die het begrip klantenservice hoog in haar vaandel heeft staan.

winkelmeisjes? Mogen we ook zo'n luxe kleedkamer met belletje & lieve verkoopster als bij Bergdorf Goodman in New York? Daar ga ik zeker weer terug!

Wie herkent het niet....je loopt een winkel binnen, ziet daar allerlei winkelmeisjes staan en vervolgens gebeurt er niets....niemand verwelkomt je, niemand zegt iets, ze doen net alsof je lucht bent. Zeer irritant, ik ben een klant in de winkel en wil graag iets kopen, misschien wil ik wel geholpen worden, maar als je je al niet welkom voelt in een winkel, dan wil ik er echt niets kopen. Nog erger is het als winkelmeisjes je van boven naar beneden gaan bekijken, draag je wel de juiste kleren voor deze winkel (as if...) en kunnen ze iets aan je verkopen (alsof je dat aan de buitenkant kunt zien?). Kortom, ze beoordeelt je of je het wel waard bent om iets te mogen kopen in deze winkel? Pardon...dat doe jij? Het winkelmeisje? 
Ik vind het gek, je zou als winkelmeisje (zeker in deze tijd) blij moeten zijn met alle klanten die komen en iets kopen, die moet je pamperen en verwennen tot en met! Doe nu eens overdreven aardig, zeg vrolijk goedenmorgen en verwelkom de klant in jouw winkel. Vraag of je haar kunt helpen, maar doe niet pushy. Probeer de klant goed in de gaten te houden, zie je dat ze aan het zoeken is in het rek naar een bepaalde maat loop er dan naartoe en vraag of je kan helpen. Het helpt bijzonder als je iemand het gevoel geeft dat je blij bent met haar klandizie, echt...ik spreek uit ervaring! Ik ben echt geen lastige klant, ik stap een winkel echt altijd binnen met een lach op mijn gezicht en een vriendelijk woord voor de winkelmeisjes, maar ik ben wel een klant die graag goed geholpen wil worden. Dat is alles.....

heerlijk speuren in een winkel met prachtige spullen, met fijne winkelmeisjes die je helpen als je wilt en met rust laten als je dat niet wilt....deze Louboutins bij Bergdorf Goodman waren net iets te...

Het kan ook anders, iets wat ik vooral ervaar in een stad als Londen, maar gelukkig ook bij mijn favoriete winkel in de buurt (Voorwinden) daar weten ze heel goed wat service en klantvriendelijk is, ik koop er dan ook graag. In Londen worden winkelmeisjes echt nog behoorlijk getraind op service en dat zorgt voor een extreem fijn klimaat om te kopen, wat een opluchting! Het kan echt, zo viel Bo ook op toen we dit voorjaar in Londen aan het shoppen waren. Ze was op zoek naar schoenen, maar kon niet goed kiezen en dus bleef het winkelmeisje maar schoenen aandragen, ik geloof wel 20 paar. Zonder gezucht of gesteun, zonder dat de lach van haar gezicht af ging en bij het afrekenen kregen we nog een paar leuke extra's mee en werden we hartelijk bedankt voor de aankoop. Zo'n behandeling had Bo nog nooit gekregen toen ze "gewoon" in Nederland op zoek was naar schoenen, na twee paar schoenen passen werd haar vriendelijk verzocht eerst maar eens goed na te denken wat ze nu eigenlijk wilde....??? Echt, hoe kun je zoiets nu doen? Naast "jouw" winkel zit waarschijnlijk een concurrent, die er op die manier simpel een nieuwe klant bij heeft, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Je zou denken dat je als winkelmeisje er blij mee zou zijn als je een record aantal verkopen zou doen op een dag? Ik vond dat vroeger echt een uitdaging, iedere dag bekeek ik mijn omzet (of fooi) en deed ik mijn best om dit te laten stijgen. Gewoon, omdat het kan!

Winkelmeisjes van Saskia Noort in Linda Mode

Toen ik dit weekend een stukje van het artikel op Instagram zette, reageerde er direct een aantal winkelmeisjes, een beetje gepikeerd omdat echt niet alle winkelmeisjes zo zijn (natuurlijk niet!) maar ook omdat er ook wel vervelende klanten zijn die hun werk niet zo makkelijk maken. Kijk....en bij dat laatste zit nu precies het probleem, de klant hoort koning te zijn, hoe vervelend die zich ook gedraagt (extreme gevallen uitgezonderd, ook klanten moeten zich fatsoenlijk blijven gedragen!) en jij als winkelmeisje moet je best doen om iemand te helpen, dat is jouw werk. Jij moet ervoor zorgen dat iemand met een goed gevoel, een glimlach en een tas vol spullen de deur uitstapt, al moet je net zo vriendelijk doen als iemand maar een paar panty's koopt, volgende keer komt ze misschien wel terug voor meer. Geniet van het vak dat je uitoefent en probeer er goed in te worden, ik weet zeker dat je dan zelf ook meer plezier hebt in jouw werk, want ik denk dat dat bij veel winkelmeisjes mist....of het ik het mis en ben ik gewoon één van de velen gefrustreerde klanten?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, zowel goede als slechte als het kan, het kan niet alleen maar slecht zijn toch? *fingers crossed*

XXX
Deb


Deel dit artikel
Back to top