Soms verbaas ik mij er weleens over hoe merken en bedrijven omgaan met hun marketing of public relations, het is heel vaak huilen met de pet op. Wist je dat een slecht (of geen) PR beleid er voor kan zorgen dat een product mislukt? In de jaren dat ik beautyblogger ben heb ik het al vaak gezien, soms is dat echt zonde! Maar hoe moet het dan wel?
Afgelopen week ontmoette ik tijdens een "speed date" heel veel verschillende bedrijven, die allemaal iets nieuws te melden hadden. Soms was dat een nieuw product, soms een nieuwe kleur of geur maar een aantal keer ging het ook om een compleet nieuw merk dat geïntroduceerd wordt in Nederland. Het is super om te zien hoe enthousiast de eigenaren zijn, maar de kans dat het een succes wordt is echt niet altijd zo groot. Dat ligt soms aan de producten, maar vaak ook wel aan de eigenaren/bedrijven zelf.
Kijk, het is natuurlijk leuk om jouw product te introduceren maar dat is pas het begin, het begin van een goede relatie met de beautypers (waaronder beautybloggers), de mensen die je o.a. nodig hebt om jouw product te laten zien aan de kopers. En daar gaat het vaak mis, een bedrijf denkt te vaak dat het laten zien van hun product meer dan genoeg is om aandacht te krijgen in een blad of op een beautyblog, maar helaas....dat is vaak niet het geval.
Die bedrijven hebben het echt helemaal mis, want hoe enthousiast je ook bent en hoe fijn jouw product ook is, het is er maar één van de tientallen producten die ik die week voorbij zie komen. Letterlijk hè? Ik ontvang dagelijks minstens 50 mails met persberichten of nieuwtjes en met de post komen er dagelijks ook nog eens flink wat pakketjes en enveloppen binnen. Dat zijn stuk voor stuk allemaal geweldige producten, uniek in hun soort en niet te vergelijken met iets anders....aldus de enthousiaste PR en marketing mensen. Maar ja, dat is natuurlijk niet echt zo.
Zeker als beautyblogger ben je geen doorgeefluik van nieuwtjes (lees ook nog deze editorial nog even terug), maar wil je juist de producten leren kennen en testen, liefst langere tijd zodat je er ook iets zinnigs over kunt schrijven. Aan alleen een persbericht op papier heb ik dus helemaal niets. Toen ik dat deze week een paar keer vertelde aan de bedrijven zag ik vooral verbaasde blikken, "maar in het persbericht staat toch alle informatie die je nodig hebt?" en "je kunt het product nu toch even voelen?". Ja hoor, dat kan best en dat zal allemaal wel, maar realiseer je dan wel dat jouw product niet op Beautyscene komt. Ook goed hoor, voor jouw merk 100 anderen, maar als je op deze manier altijd omgaat met de pers, dan is de kans wel erg klein dat je jouw merk ergens in een blad of op een blog te zien is.
Kortom, zie een persbericht dat je aan een journalist of blogger stuurt altijd als het begin, iets wat misschien wel uitmondt in een leuke samenwerking waarmee je jouw product of merk op een leuke manier kunt delen met een groep mensen. Maar laat het daar niet bij als je echt wilt dat jouw product een succes wordt.......want tegenwoordig gaat echt niets vanzelf!
Gelukkig zorgen al die nieuwe merken en producten er wel voor dat ik vandaag (en de rest van de week) weer genoeg te doen heb, aan de slag dus maar want donderdag en vrijdag ben ik weer twee daagjes op stap! Heb jij nog leuke plannen deze week?XXX
Deb