Blogs & Editorial

Editorial - nabellen......

PR bureau's en afdelingen hebben zo hun eigen manieren om ervoor te zorgen dat de producten van hun klanten opvallen bij journalisten en bloggers. Denk aan het organiseren van een leuk event met lekkere hapjes en drankjes of aan het versturen van pakketjes met fijne extra's zoals sjaals, handdoeken, zonnebrillen of strandballen. Dat is natuurlijk best leuk, maar er zijn ook PR medewerkers die het anders doen, die gaan je vrendelijk doch dwingend per telefoon of email stalken.....zodat je echt niet meer om hun product of merk heen kunt!

Iedere dag gaat de telefoon wel een paar keer, waarbij ik een vriendelijk meisje of jongen aan de telefoon krijg (meestal een stagiair of junior medewerker) die vriendelijk vragen of ze storen....(nou ja, eigenlijk wel want ik was een artikel aan het tikken of foto's aan het maken, maar goed..). Vervolgens krijg ik de vraag of ik lippenbalsem X, die zij twee dagen geleden hebben opgestuurd, heb ontvangen...of ik die al getest heb....wat ik ervan vind en of ik er een artikel over ga schrijven op Beautyscene.....Echt, er zijn maar weinig dingen waar ik mij aan irriteer, maar dit is er wel één van, dat PR bureau's dit nog steeds doen is ongeloofelijk! Goed, de persoon aan de telefoon in kwestie kan hier ook maar weinig aan doen, tenslotte krijgt hij of zij ook maar een lijstje voorgeschoteld met de opdracht te gaan bellen. En dus luister ik geduldig, vertel ik vriendelijk dat er bij mij wel 30 pakjes per week binnenkomen met daarin allerlei producten en dat ik de lippenbalsem vast heb ontvangen, maar ik nog niet weet of ik die lippenbalsem wel ga testen & reviewen. Ik hoor de teleurstelling in hun stem als ze dan het volgende zeggen: "Oh, maar het is echt een heel fijn product, dat perfect op beautyscene zou passen, ik weet zeker dat jouw lezers er erg nieuwsgierig naar zullen zijn.....". Ah....dat verandert de zaak natuurlijk, fijn dat zij het zegt, ik heb er zelf maar weinig verstand van!
En dus lieve PR medewerkers, laat dat nabellen na het versturen van een perszending maar los, ik weet zeker dat het bij niets en niemand helpt, het is gewoon zonde van de tijd en moeite! Toch ontving ik vanochtend, een week na het telefoontje, een vriendelijk doch dwingend mailtje waarin gevraagd werd of ik het product nu dan had getest en of ik er iets mee wilde doen op Beautyscene........ 

Hoe het dan wel moet? Dat weten gelukkig veel PR medewerkers heel goed, die sturen je een product toe, compleet met persinformatie en laten weten dat ze altijd voor je klaar staan als je vragen hebt. En nee, dat is geen garantie dat ik iets met een bepaald product ga doen, maar dat is nu eenmaal het "risico" dat je neemt als je iets opstuurt naar een journalist of blogger, dan weet je nooit van te voren of het effect gaat hebben. Stalken helpt in elk geval zeker niet....of moet ik voortaan ook mijn lezers maar eens gaan mailen om te vragen of ze het artikel over de MAC Fantasy of flowers collectie hebben gelezen? En vragen of jullie er al iets van gekocht hebben of het artikel op zijn minst gedeeld hebben met jullie vrienden....dat doen jullie toch wel voor mij? Grapje hoor.....ik stalk liever niemand!

Of.....toch wel, ik ga nu even de klantenservice van Miele stalken, mijn vaatwasser heeft het net begeven! En zelf afwassen is natuurlijk heel slecht voor mijn nagels! Wie of wat ga jij deze week stalken? *wink*

XXX
Deb

Deel dit artikel
Back to top