Blogs & Editorial

Editorial - alles reviewen?

Van tijd tot tijd krijg ik weleens de vraag of de opmerking of ik misschien de nieuwe oogschaduws van merk X wil reviewen, want die liggen al een tijd in de winkels en online zijn er geen reviews te vinden. Als ik dan check of ik misschien wat vergeten ben in één van mijn dozen met "te reviewen producten" blijkt dat ik ze niet heb. En dus kan ik ze (dan) niet reviewen. Want, in tegenstelling tot wat jullie misschien denken, krijgen beautybloggers echt niet alles....ik zal het even toelichten in deze editorial.

PR is een keuze!

 

Ondanks goede contacten met merken en hun PR bureau's en/of afdelingen is het niet zo, dat wij (ik praat even namens de groep professionele beautybloggers/journalisten) alle producten van een merk zomaar even opgestuurd krijgen. Zelfs nieuwe producten, die allang in de winkels kunnen liggen, krijgen we niet allemaal of soms heel erg laat. Dat heeft niets te maken met ons, maar is in veel gevallen een bewuste keuze van de merken. Zij vinden het dan niet nodig dat er extra (of vroege) aandacht in de pers komt voor de producten, dus besteden ze er ook geen budget aan. Want zo simpel is het natuurlijk, al die uitgestuurde pakketjes, dat kost gewoon geld voor een bedrijf. Niet zozeer de producten zelf misschien, maar wel de inzet van een PR bureau, de mooie perszendingen, eventueel aangevuld met een persevent of zelfs een persreis.

Een bedrijf heeft zich ook aan het budget te houden wat betreft PR en op die budgetten wordt best weleens beknibbeld, zo zijn er tegenwoordig ook echt wel bedrijven te vinden die er bewust voor kiezen niets meer uit te geven aan PR. En dat betekent dus dat zo'n merk ook niets (of heel weinig) maar opstuurt naar de pers en bloggers en geen events organiseert. In zo'n geval is het gewoon een kwestie van "jammer maar helaas", je hebt je als blogger/journalist hier gewoon bij neer te leggen en er is dan ook weinig aan te doen. Als lezer merk je hier natuurlijk wel iets van, bepaalde merken worden gewoon minder genoemd omdat de informatie ontbreekt.

 

PR gaat ook weleens mis

 

In het stukje hierboven schreef ik over een bewuste keuze van een merk, dat kan natuurlijk het geval zijn. Maar soms gaat het in de PR ook weleens helemaal mis....en dat is meestal geen bewuste keuze. In de afgelopen jaren heb ik het zo vaak meegemaakt, alles loopt helemaal fijn qua contact totdat de persoon in kwestie stopt met zijn/haar baan. De vervanger is vaak niet goed ingewerkt en vervolgens hoor of zie je niets meer van zo'n merk. Vaak is de perslijst verdwenen of besluit de vervanger het opeens helemaal anders te doen. Dat vind ik dan wel weer echt jammer, want een goede relatie met pers en/of bloggers is in de PR echt belangrijk en waardevol. Soms wordt het nadien dan weer opgepakt, maar soms verslofd zo'n relatie totaal en verdwijnt zo'n merk ook weer uit je gedachten en je blog/website/blad.

Of de PR medewerker is gewoon niet zo goed in zijn of haar werk, mailtjes worden niet beantwoord, beloofde pakketjes niet opgestuurd en er wordt niet teruggebeld. Echt...ze zijn er, zoals in ieder beroep, dus op zich is dat niet zo gek. Maar ja, zo'n slechte PR medewerker kan er dus de reden van zijn dat een merk gewoon nergens meer te zien is. Als bladen geen producten ter fotografie krijgen of geen beeldmateriaal en bloggers geen producten om te reviewen, tja.....dan niet!

 

Moet een blogger alles krijgen?

 

Nee, wat mij betreft niet! Als je weet wat er dagelijks aan nieuwe beautyproducten in de winkels terecht komen (van drogisterij tot luxe winkels, van warenhuis tot webshop) dan is dat voor geen enkele beautyblogger bij te houden. Dus wat mij betreft is dat zeker niet nodig, stel je voor....dan zou mijn huis echt overstromen en dat lijkt me ook niet echt heel fijn. Ik vind het op zich dan ook prima dat merken zelf al een keuze maken tussen de producten waar ze graag meer aandacht voor krijgen, maar er is ook een andere kant. Op het moment dat je besluit om geen persberichten meer uit te sturen, dan verdwijn je langzaam maar zeker toch gewoon op de achtergrond als merk, je verdwijnt uit het zicht en dat is volgens mij ook iets wat niet zo slim is als merk. Zeker in zo'n business waar concurrentie op de loer ligt is het wel belangrijk dat je altijd in het zicht blijft. De oplossing is volgens mij om pers/bloggers regelmatig een update te geven wat je doet en welke producten je uitbrengt. Nog mooier is het als je wel producten beschikbaar hebt voor een review, dan kun je die als merk altijd opsturen naar bloggers/pers die ze nodig hebben voor een artikel.

 

Dan koop je toch gewoon alles zelf?

 

Oh ja, dat is natuurlijk een goede! Stel merk X besluit een compleet nieuwe lipstickcollectie van 48 stuks uit te brengen, dan kun je als beautyblogger of journalist toch best die 48 lipsticks gaan kopen om ze te laten zien? Waarom zou je niet dagelijks een bezoekje brengen aan de parfumerie of drogist en alle nieuwe producten gewoon gaan kopen om te reviewen? Klinkt leuk, maar is bepaald niet realistisch. Ten eerste zou dat een fortuin kosten (48 lipsticks a EUR 25,00 per stuk = EUR 1.200,00) en ook qua tijd is het onmogelijk om te doen, want niet alleen moet je alles gaan kopen, je moet het ook nog verwerken in een blogpost of artikel. En dat dan iedere dag, meerdere keren per dag...nee, dat gaat niet, al koop ik toch heel regelmatig producten zelf die ik review net alsof ik ze "gekregen" heb.

Als ik zelf nieuwsgierig ben naar een product en het niet heb ontvangen, dan koop ik het gewoon zelf. Maar dat doe ik niet met alles, het ligt er dus maar net aan. Zo kocht ik onlangs b.v. wel het Naked Smoky palette van Urban Decay, omdat het nog even zou duren eer het in Nederland te koop is, dat vind ik uiteraard geen enkel probleem.

Ik vind het eigenlijk wel prima hoe het nu gaat, ik heb absoluut niet te klagen over de informatie die ik in het algemeen ontvang, al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen. Met de meeste merken kun je prima samenwerken en zij sturen bijvoorbeeld ook producten op aanvraag toe, als ik daarom vraag. Wat ik echter niet begrijp is het als een merk besluit geen (of vrijwel) geen PR meer te doen en echt niets meer van zich laat horen, dat is wat mij betreft echt een zeer gemiste kans voor hen. Als ik een beautymerk zou zijn, dan zou ik dat absoluut nooit laten schieten....maar ja, wie ben ik!

 

Alles reviewen? Dat gaat niet lukken, niet alleen omdat "we" niet altijd alles ontvangen om te reviewen, maar meer nog omdat de tijd simpelweg ontbreekt! Ik hoop dat je door deze editorial een beetje een idee krijgt van hoe het achter de schermen werkt, als je vragen hebt, dan hoor ik dat graag!

 

Fijne week,

 

XXX

Debbie

Deel dit artikel
Back to top