Blogs & Editorial

Wie is er nog eerlijk?

Toen ik in 2006 mijn eerste stappen deed in de online wereld, was de situatie compleet anders dan nu. Bijna 10 jaar geleden was een blog of YouTube-kanaal misschien een hobbyprojectje, inmiddels is dat voor een aantal mensen wel anders.  Bloggers, vloggers en andere Youtubers bereiken inmiddels miljoenen mensen en zijn dus heel belangrijk geworden voor bedrijven. Alles goed en wel, maar merk je er iets van als lezer of kijker? Zijn bloggers nog wel zo eerlijk als in het begin?

Voor 2009

Ik ben mijn "online carriere" ook begonnen als lezer, gek als ik was op beauty kon ik enorm genieten van het lezen over mooie producten en het bekijken van reviews op Youtube. Ik raakte enorm geïnspireerd, ontdekte zoveel mooie merken, kocht veel teveel nieuwe makeup en genoot mee van de passie van de bloggers. In Nederland was er online nog maar weinig te doen op beautygebied en dus was de stap voor mij om ook online te gaan bloggen over beauty niet zo groot. Ik begon dus met het opstarten van een forum over beauty, puur uit liefhebberij.

Contact met bedrijven was er amper, bloggers moesten de producten waarover ze schreven gewoon zelf kopen en adverteerders waren er helemaal nog niet, het was echt liefdewerk waar soms heel wat tijd in ging zitten.

 

Tussen 2009 & 2012

In die tijd hadden beautybloggers lang niet zoveel bezoekers en kijkers als nu, het was echt iets dat in opkomst was en het grote publiek had het nog niet ontdekt. Dat gebeurde natuurlijk wel, de bezoekersaantallen liepen op en merken/bedrijven ontdekte de impact van de bloggers. Was er een beautyblogger heel enthousiast over een product, dan was de kans groot dat een product binnen no time uitverkocht was. Beautybloggers werden een groep om rekening mee te houden en dat resulteerde in de eerste samenwerkingen tussen bedrijven en bloggers, vaak vrijblijvend en op PR basis. Bloggers kregen voor het eerste producten toegestuurd om te gebruiken voor hun blogs en werden uitgenodigd voor events en reisjes.

Goedlopende blogs met veel bezoekers lukte het om adverteerders aan zich te binden, waardoor de hobby langzaam maar zeker veranderde in een bron van inkomsten. De samenwerkingen tussen bloggers en bedrijven werden steeds nauwer en dat had hier en daar al invloed op de inhoud van de blogs en videos.

 

Van 2012 tot 2015

Tussen de miljoenen bloggers, vloggers en Youtubers is een klein deel dat hun hobbyprojectje om heeft kunnen zetten in een bedrijf waar ze geld mee verdienen. Soms is dat een bescheiden bedrag, maar bloggers (vooral die wereldwijd opereren) kunnen er zelfs enorm mee verdienen, denk dan echt aan bedragen van 6 cijfers of meer op jaarbasis. Die bedragen verdienen ze door advertenties op hun blogs of bij hun video's, maar ook door directe samenwerkingen met bedrijven. Door het grote bereik dat de bloggers (en vloggers/Youtubers) hebben zijn ze een belangrijk marketinginstrument geworden en zijn dit soort samenwerkingen onmisbaar geworden. Kocht een merk vroeger een grote advertentie in bij een magazine of bij een tv zender, doen ze dat nu bij een beautyblogger of vlogger.

 

Van vriendin tot verkoopster?

Was een blogger in het begin een meisje of vrouw zoals jij en ik die hun favoriete producten met ons deelden, in 2016 is dat in veel gevallen wel anders. Zeker bij de grotere/meer bekende beautybloggers/youtubers/vloggers merk je dat. Veel blogposts en/of video's zijn gesponsord (ofwel er wordt betaald door een bedrijf om ze te plaatsen) en dus vraag ik me steeds vaker af of een product aanbevolen wordt omdat er voor betaald is of omdat het echt zo goed is? Nam ik in de beginjaren klakkeloos aan dat een product goed was, inmiddels zie ik grote/bekende namen meer als verkoopsters die een product aanraden omdat ze er toevallig wat extra commissie aan kunnen verdienen. En ga ik eerst nog even verder op onderzoek uit voor ik het zelf ga kopen.

Maar het kan nog een tandje erger, want er zijn ook bloggers die (naar mijn idee) bewust niet eerlijk zijn, om er zo (veel) geld mee te verdienen. Waren ze in 2012 absoluut geen fan van merk X, zijn ze dat in 2016 opeens wel, mede doordat het merk veel geld heeft gestoken in een samenwerking. Of ze zijn zo enthousiast over producten terwijl die echt niet goed zijn, iets waar je natuurlijk achterkomt als je onafhankelijke reviews leest of de producten zelf test.

Ik neem het niemand kwalijk trouwens, ik snap heel goed dat het zo werkt, geld zorgt er nu eenmaal voor dat je anders tegen bepaalde zaken aankijkt. Je kunt nog zo hard en vaak zeggen dat je altijd eerlijk bent en blijft tegen je lezers, zodra er een flinke som geld aan je wordt geboden denk je daar misschien toch wel anders over. Maar als lezer/kijker is het soms wel lastig, zeker omdat bloggers/vloggers zich vaak blijven presenteren als de vriendin die eerlijk is.

De toekomst

Inmiddels is het ook bij de lezers/kijkers wel duidelijk, de bekende/grote bloggers/vloggers zijn echt niet meer "the girl next door" of die leuke vriendin, maar het zijn slimme zakenvrouwen die van hun hobby hun bedrijf hebben gemaakt.  Daar is helemaal niets mis mee, het is juist lovenswaardig, want dat lukt echt niet iedereen.

Toch denk ik dat er wel iets gaat veranderen, want waar we juist zo blij waren met de eerlijke meningen van de bloggers/vloggers vroeger, moeten we ons nu te vaak afvragen of wat we lezen wel echt de eerlijke mening is of dat deze "gekocht" is. En dan zorgt er zelfs voor dat sommige bloggers als oneerlijk of onbetrouwbaar worden gezien, ook al zijn ze dat misschien helemaal niet.

Persoonlijk denk ik dat bloggers/vloggers zich vooral moeten blijven richten op het maken van hun eigen, unieke content en die niet moeten laten beïnvloeden door samenwerkingen met bedrijven. Als je dan echt die slimme zakenvrouw (of man) bent, dan kun je echt wel op een andere manier samenwerken met bedrijven zodat je toch genoeg kunt blijven verdienen. Want hoe slim of verstandig ben je nu als je even snel wilt cashen om vervolgens jarenlang rond te moeten lopen met het label oneerlijk of onbetrouwbaar?

 

Ik weet dat dit onderwerp steeds meer speelt, ook bij lezers zoals jullie en dat snap ik heel goed. Ik ben dus ook enorm benieuwd hoe jullie dit ervaren, zeker als je al jarenlang blogs volgt, zul je vast verschil merken tussen "vroeger" en nu. Hoe vind je dat? Merk je dat je er anders tegenaan kijkt? Staan de verschillen tussen vroeger en nu je tegen? Of vind je het misschien wel een verbetering? Je mag je commentaar natuulijk hieronder plaatsten, maar je mag deze ook anoniem aan mij mailen. Wellicht kan ik dit artikel dan eens opvolgen met jullie input!

Deel dit artikel
Back to top