Time management betekent het effectief en efficiënt plannen en verrichten van activiteiten en werkzaamheden. Het uiteindelijke doel van timemanagement is dan ook om efficiënter te werken en zo ook je productiviteit te verhogen. Timemanagement is vooral handig om toe te passen in het werkveld om zo de touwtjes weer in handen te krijgen. Maar waarom is timemanagement zo belangrijk en hoe kan je dit het beste doorvoeren in je werkzaamheden? Dat leggen wij je uit aan de hand van tips in dit artikel!
Verminderen van stress
Wanneer je een slecht timemanagement hanteert, zul je meer stress ervaren dan wanneer je alles goed hebt ingepland. Vooral als collega's meer van je vragen en jijzelf de zaken niet op orde hebt, zul je merken dat je gestresst raakt en je collega's wellicht geïrriteerd. Door het toepassen van effectief timemanagement houd je alles overzichtelijk voor jezelf en je collega's waardoor je dan ook minder werkstress zal ervaren.
Goed indelen van je tijd: efficiënter en zorgvuldiger werken
Belangrijk bij het goed indelen van je tijd is dat je voldoende tijd plant voor activiteiten. Wanneer je krap gaat plannen, kan het voorkomen dat je planning verstoort raakt en je dus tijd tekort komt. Begin daarom elke werkdag met het op orde brengen van je planning. Zorg er hierbij voor dat je planning en deadlines duidelijk en overzichtelijk in je agenda staan. Zet daarnaast ook privé afspraken in je agenda. Dit zorgt voor nog meer overzicht.
Bij het goed indelen van je tijd is het ook aan te raden om niet te ver vooruit te plannen, omdat een planning ook nog kan wijzigen. Probeer hier dus zo flexibel mogelijk, maar wel consistent in te zijn. Het zal je een beter gevoel geven dat je een week vooruit plant en dit dan ook werkelijk behaalt dan een te volle agenda waar je alleen maar meer stress van krijgt.
Behouden van concentratie
Bij veel afleiding of lange werkdagen is het logisch dat je concentratie soms afneemt. Aan het eind van de dag is dit meestal niet zo erg maar als je nog een hele dag moet kan concentratieverlies wel lastig zijn. Om je concentratie toch te behouden zou je de volgende dingen kunnen doen:
- Gebruik een koptelefoon tijdens het werk: hiermee kan je geluiden die afleiden dempen en je collega's zien ook meteen dat je druk aan het werk bent.
- Zet je notificaties uit: meldingen op je telefoon of laptop kunnen ook afleiden. Zet deze daarom uit als je geconcentreerd moet werken.
- Neem genoeg pauzes om je concentratie op peil te houden: een pauze heeft direct effect op je productiviteit en concentratie mits je het slim aanpakt. Blijf dus niet achter je werkplek zitten, maar pak bijvoorbeeld een kop koffie, loop een klein stukje of ga sporten in de pauze. Mocht je het te druk hebben om lange pauzes te nemen dan zijn pauzes van 5-10 minuten ook zeker al effectief.
Lijkt het je nou lastig om deze tips toe te passen tijdens je werk? Dan kun je een cursus timemanagement volgen. Tijdens deze cursus krijg je tips van professionals en leer je deze ook meteen toepassen. Veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het geven van een timemanagement cursus blijven je vaak ook nog langere tijd volgen en ondersteunen zodat jou ingevoerde time management in je werkzaamheden niet verwatert.