Algemeen

Interview: met Murja Romkema van groene webwinkel Greenbliss

Nog niet zo heel lang geleden hebben jullie hier op onze website een interview kunnen lezen met niemand minder dan onze eigen Lushious Beauty Debbie. Ik vond het wel heel erg leuk om haar te interviewen en ben geinspireerd geraakt om dit vaker te gaan doen. Bij Lushious Beauty besteden we niet alleen aandacht aan reguliere merken maar ook aan een geselecteerde groep eco/groene merken die wie jullie van harte aanraden. Vandaag kunnen jullie dan ook mijn interview lezen met Murja Romkema, zij is eigenaresse van Greenbliss. Lees verder voor het volledige interview. Ik heb gekozen voor een interview met Murja allereerst omdat ik dol ben op cosmetica webwinkels, daarnaast zijn het testen, reviewen en uitzoeken van leuke groene merken wel een beetje mijn Lushious Beauty ''ding''. Daarnaast vond ik het een meer dan interessant om een expert aan het woord te laten over wat eco/bio/vegan cosmetica nu eigenlijk precies inhoudt. Wie? Ik ben Murja Romkema, 38 jaar, ik ben getrouwd en ik woon in Haarlem. Groen lijkt wel een toverwoordje momenteel, waarom is groene cosmetica volgens jou zo hot? Vroeger was ‘groene’ cosmetica natuurlijk een beetje een geitenwollensokkending. Crèmes die vreemd ruiken en als een dikke glimmende laag op je gezicht blijven plakken zijn nou eenmaal niet echt fijn om te gebruiken, en als ze dan ook niet zo goed werken... tja, dan is de keus snel gemaakt. Tegenwoordig is de wetenschap zover dat men met natuurlijke ingrediënten producten kan maken die veel effectiever werken dan hun synthetische tegenhangers. Dat komt doordat natuurlijke cosmetica in synergie werkt met je huid terwijl synthetische stoffen de balans van je huid kunnen verstoren. Bovendien weten we inmiddels dat 60% van wat je op je huid smeert in je bloedbaan en daarmee in je hele lichaam terechtkomt. Bij Green Bliss zeggen we daarom: wat je niet kunt eten, moet je ook niet op je huid smeren. Wat ook meespeelt is het feit dat biologische cosmetica beter voor het milieu is. Dat wil zeggen: er wordt schoon geproduceerd met natuurlijke grondstoffen en de meeste fabrikanten letten ook heel bewust op hun verpakkingsmateriaal etc. Ook worden deze producten niet op dieren getest. De meeste dierproeven zijn - op binnen de EU verhandelde producten - inmiddels dan wel verboden, maar er zijn er drie die nog altijd zijn toegestaan. Cosmetica is dus nog niet standaard dierproefvrij. Kun je onze lezeressen eens uitleggen wat nu precies eco/bio/vegan cosmetica inhoudt? ‘Groene’ cosmetica kan onderling erg van elkaar verschillen. Je hebt bijvoorbeeld merken die zoveel mogelijk met natuurlijke ingrediënten werken, maar wel synthetische conserveermiddelen gebruiken. Andere gaan een stap verder en gebruiken zoveel mogelijk ingrediënten van biologische oorsprong en uitsluitend natuurlijke stoffen. Ook het gebruik van fair trade grondstoffen (waarbij de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product) ga je steeds meer zien. Qua benamingen (natuurlijk, eco, bio, groen) lopen al deze soorten cosmetica een beetje door elkaar heen, omdat er niet echt een beschermde term voor is. Wil je echt weten wat je koopt, lees dan de ingrediëntenlijst (INCI-lijst) en kijk bijvoorbeeld of een merk een biologisch keurmerk draagt, zoals dat van het Duitse BDIH, het Franse Ecocert of van de Engelse UK Soil Association. Zo’n keurmerk zegt niet altijd alles over een product, maar biedt je wel bepaalde garanties. Ben je vegetarier (zoals ikzelf), dan zul je de meeste natuurlijke cosmetica gewoon kunnen gebruiken, maar als je veganist bent zijn er een aantal stoffen van dierlijke oorsprong (zoals bijenwas) die je moet vermijden. Ook dan is het lezen van ingrediëntenlijsten noodzakelijk. Vertel eens wat over het lanceren van Green Bliss. Wat heeft je ertoe gezet deze te openen? Ik ben jarenlang werkzaam geweest in de cosmeticabranche (o.a. voor Givenchy, maar ik heb ook met veel andere merken gewerkt). In die tijd heb ik me echter nooit afgevraagd wat er eigenlijk voor stoffen in die producten gebruikt worden en of die wel gezond voor je zijn. Toen ik voor mijn kleine neefje van twee jaar op zoek ging naar ‘gezonde’ cadeautjes, kwam ik informatie tegen over cosmetica-ingrediënten en raakte ik hierdoor gefascineerd. Omdat wij in deze ontwikkeling zo enorm ‘achterlopen’ ten opzichte van het buitenland en er hier maar zo weinig van al die mooie merken verkrijgbaar zijn, ben ik vervolgens Green Bliss begonnen. Mijn missie is enerzijds om mensen bewust te maken van het belang van ‘gezonde cosmetica’, en anderzijds om het aanbod hiervan in Nederland te verbreden. Wat zijn jouw werkzaamheden naast Green Bliss? Naast de webwinkel heb ik geen andere baan, zoals sommige webshopeigenaren dat in het begin nog wel hebben. Ik weet nu soms al niet waar ik de tijd vandaan moet halen, eigenlijk mogen de dagen van mij wel 48 uur duren! Wel heb ik een actieve hond waar ik lekker vaak mee op pad ga, en ik sport elke dag fanatiek. Wat onderscheidt Green Bliss van de andere groene webwinkels? Green Bliss verkoopt niet zomaar elk merk ‘groene’ cosmetica, je vindt er uitsluitend merken die voldoen aan het credo ‘Green. Ethical. Effective’. Niet alleen puur natuur en verantwoord dus, maar bovenal ook effectief! De producten die wij verkopen werden ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek, soms in combinatie met oude tradities zoals bijvoorbeeld Ayurveda. Veel producten hebben in het buitenland dan ook al prijzen gewonnen en lovende reviews gekregen. Heb je zelf voorkeuren wat de groene merken betreft? Eigenlijk vind ik alle merken die bij Green Bliss te koop zijn fijn, anders zou ik ze niet in het assortiment hebben opgenomen! Als ik er echt één zou moeten noemen, dan zou ik zeggen: Suki. Ik ben heel erg onder de indruk van de fijne producten en zeer goede resultaten die ik al van dit merk heb gezien en waar ik van klanten over hoor. Gebruik je ook wel eens producten die niet ‘eco’ zijn? Weinig, maar het komt wel eens voor. Ik had vroeger een enorme liefde voor nagellak, zoals jullie dat bij LB ook hebben, en ik denk veel van jullie lezeressen ook. Een nagellak helemaal zonder ‘nare stoffen’ heb ik nog niet gevonden (al bestaan er wel producten waar de ergste stoffen niet meer in zitten), dus zo af en toe bezwijk ik voor chemische nagellak… Hoever gaat jouw passie ten opzichte van groene producten in het dagelijks leven? Ik ben inmiddels op allerlei fronten behoorlijk ‘groen’ geworden. Als je je in dit soort zaken gaat verdiepen ga je ook steeds meer inzien dat dingen ook anders kunnen. Ik heb een voorkeur voor biologische en fair trade producten, ik kies pure, simpele schoonmaakmiddelen en ik let erop hoe dingen gemaakt worden (bijvoorbeeld bij kleding) om maar eens wat te noemen. Wat is er op het moment nou hotter dan hot in jouw branche? Moeilijk, er komt steeds zoveel nieuws op de markt en de ontwikkelingen gaan zo snel. Ik denk dat ik de minerale make-up hier zou willen noemen. Die bestaat al wel een tijdje maar wordt door steeds meer vrouwen ontdekt en iedereen is er laaiend enthousiast over. Het zijn ook gewoon ideale producten waar je veel kanten mee uit kunt en die – in tegenstelling tot ‘gewone’ make-up – heel ‘licht’ zijn, de huid niet afsluiten en de poriën niet verstoppen. Daardoor zijn deze producten dus ook heel geschikt voor gevoelige huidjes en mensen met acné. Heb je nog tips voor de lezeressen van Lushious Beauty? Jazeker! Tip 1: reinig twee maal per dag je gezicht met een voor jouw huid geschikte cleanser. ’s Ochtends moet je dat doen omdat je huid zichzelf ’s nachts herstelt en er daarbij allerlei gifstoffen door de huid worden afgescheiden. En ’s avonds doe je het om vuil (bijvoorbeeld van luchtvervuiling buiten, waar we gewoon niet aan ontkomen) en make-up van je gezicht te halen. Zelf ga ik nóóit met make-up op naar bed, al ben ik nog zo moe. Tip 2: Gebruik met regelmaat een zachte exfoliant (maar alleen als je huid het toelaat, dus niet wanneer je acné of rosacea hebt en niet wanneer je een extreem gevoelige huid hebt). Een exfoliant zorgt ervoor dat oude, dode huidcellen verwijderd worden, egaliseert je huid, stimuleert de celvernieuwing en helpt tekenen van vroegtijdige veroudering, zoals fijne lijntjes voorkomen. En ja, dat geldt ook voor de mannenhuid, waarbij het dan ook nog als voordeel heeft dat de heren zich bij een gladdere huid minder snel snijden bij het scheren en dat baardharen minder snel zullen ingroeien, doordat ze makkelijker door de huid komen. Tip 3: Het beste antiverouderingsproduct is… SPF15 (minimaal!). Gebruik altijd een product met een SPF (Sun Protection Factor) als je naar buiten gaat, want UVA en UVB straling zijn de ergste vijanden van je huid. Kies een product dat dus tegen beide soorten straling beschermt (de SPF zegt alleen iets over de bescherming tegen UVB, maar tegenwoordig vind je op de verpakking aangegeven of een product ook tegen UVA straling beschermt). De beste bescherming biedt een product op basis van een mineraal filter: dit zijn in feite kleine deeltjes titaniumdioxide of zinkoxide die als spiegeltjes de straling van je huid wegkaatsen. Tip 4: Drink water! Water is zóóó belangrijk voor een goede conditie van je huid. Koffie, thee, sapjes en frisdrank tellen niet mee als het gaat om hydratatie: je moet echt water drinken! Bovendien is de rest van je lijf daar ook heel blij mee. O, en wil je het ‘groen’ en hip doen, dan drink je het natuurlijk niet uit een plastic wegwerpflesje (ongezond en milieu-onvriendelijk), maar uit zo’n heel fijne en stijlvolle KleanKanteen (daar ben ik mee vergroeid inmiddels). Wat vind je van de Lushious Beauty website? Hartstikke leuk natuurlijk! Ben je eenmaal een cosmetica-junk, dan kom je daar nooit meer vanaf. Ook niet als je de overstap naar ‘groen’ maakt hoor. Ik vind de artikelen altijd heel leuk! Er gebeurt natuurlijk zoveel in de cosmeticabranche en de site van Lushious Beauty is een prima plaats om op de hoogte te blijven! Mijn favoriete onderdeel blijft toch echter wel de aandacht voor ‘eco’ cosmetica en alle nieuwe merken waar Wendy steeds weer over schrijft! Ik wil Murja natuurlijk enorm bedanken voor dit leuke en informatieve interview. Zijn jullie nieuwsgierig geworden naar Greenbliss neem dan snel even een kijkje op de website. Tot slot heb ik ook een vraag aan jullie. Stel je eens voor dat je iemand zou mogen interviewen uit de beauty industrie, wie zou dat dan zijn en waarom? Bijdrage van Wenvers

Deel dit artikel
Back to top