Algemeen

Sunday discussion - klantvriendelijk of opdringerig? Wat willen we nu eigenlijk?

Na een weekje te hebben doorgebracht in Orlando, U.S.A. voor een gezellige gezinsvakantie, kreeg ik een heel goed idee voor de discussie van deze week.
Als je de U.S.A. binnenkomt dan is het eerste contact met de Amerikaanse douane, die niet bepaald uitblinkt in vriendelijkheid, maar dat heeft natuurlijk een reden. Hoe anders is het met alle andere medewerkers in restaurants, winkels en pretparken, daar is het vriendelijkheid alom. Maar is dat nu eigenlijk wel prettig? Staat klantvriendelijkheid synoniem aan opdringerigheid of is het nep?

Een soortgelijke discussie hebben we trouwens al eerder gevoerd in dit artikel uit april 2010.

In het begin moet je echt even wennen hoor, iedereen die vraagt hoe het met je gaat of hoe jouw dag is? De dame die bij de ingang van het pretpark vraagt waar je vandaan komt en vertelt dat ze Nederland zo leuk vind en zegt dat je de dag van je leven moet hebben? Of de bejaarde schoonmaakster in een restaurant die je de tray uit je handen pakt om alles weg te gooien, terwijl je onderweg bent om hetzelf te doen. Ze deed het graag vertelde ze! Iets wat mij een beetje ongemakkelijk deed voelen, ze was minstens 80 jaar, denk ik.
 

Ook in restaurant is het vriendelijkheid alom, minstens 10 keer wordt er gevraagd of je nog iets nodig hebt, wordt je een (gratis) refill aangeboden en krijg je een doggy bag aangeboden als je nog eten over hebt (wat altijd het geval is bij de mega porties). Nu is het in de U.S.A. wel zo dat serveersters erg weinig betaald worden en dat ze het moeten hebben van de fooi die ze krijgen, ze "moeten" dus wel vriendelijk zijn want anders krijgen ze geen of weinig fooi. Maar dat geldt niet voor iedereen, tenslotte worden schoonmakers, kassapersoneel etc. niet betaald naarmate ze wel of niet vriendelijk zijn, maar ze zijn het wel!
Sceptici zullen nu wel zeggen dat Amerikanen nep zijn & overdreven, ze menen er helemaal niets van als ze je een fijne dag wensen en het kan ze niets schelen of het nu wel of niet goed met je gaat. Maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens! Uit alle, korte gesprekken die ik heb gevoerd heb ik echt de indruk gekregen dat ze echt wel geïnteresseerd en vriendelijk zijn, al zullen ze mij waarschijnlijk na de volgende klant al niet meer herinneren, maar dat is natuurlijk ook niet erg. Ik moet zeggen dat het soms wel een tikje opdringerig lijkt, maar dat komt misschien vooral omdat wij dit eigenlijk helemaal niet gewend zijn.
 

Tijdens het shoppen in Macy''s kreeg ik hulp van de lieve saleslady Nashira, die mijn geshopte spulletjes aanpakte om even weg te leggen (het was een beetje veel...) en vervolgens mij meehielp om dingen te vinden die ik zocht. Ze hielp mij perfect in het vinden van een Clarisonic en was zelfs de vriendelijkheid zelve toen ik niet in winkel kon pinnen en eerst naar een ATM moest om geld te pinnen. Geen enkel probleem was dat, vertelde ze, met haar liefste glimlach. Toen ik daarna (na keurig betaald te hebben) klaar was, vertelde ik haar nog even over Beautyscene. Ze wilde direct het adres weten en zou zeker even gaan kijken als ze thuis was. En tot mijn verbazing stond haar schattige reactie direct onder mijn shopartikel van afgelopen donderdag! Kortom, haar vriendelijkheid was dus wel degelijk oprecht!

Hoe anders gaat het hier in Nederland? Hoe vaak wordt je welkom geheten als je een winkel binnenstapt? Hoe vaak kom je een verkoopster tegen die vraagt hoe het met je gaat? Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet zo erg vaak overkomt? Ik zie eigenlijk te vaak verkoopsters die vooral erg druk zijn met zichzelf of met elkaar, die niet eens opmerken dat ik, een klant, binnenkom! Eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk best teleurstellend en het nodigt mij niet bepaald uit om mijn geld uit te geven in zo''n winkel. En dan sla je natuurlijk wel een beetje de plank mis in Nederland! Daarnaast ben ik er wel van overtuigd dat je met een lach meer voor elkaar krijgt dan met een chagrijnig hoofd....

Wat vind jij? Mag het in Nederland wel wat klantvriendelijker? Heb jij voorbeelden van hoe het juist wel of niet moet? Kunnen wij een voorbeeld nemen aan de U.S.A. op dit vlak? Of misschien wel aan een ander land?
Deel dit artikel
Back to top