Nieuws

Beauty dilemma - laat jij je beinvloeden door het gezicht van een merk?

Iedere zondag leg ik jullie een beauty-dilemma of beauty-vraag voor, die kan variëren van een luchtige vraag tot een lastig dilemma. Natuurlijk is het wel het leukste als jullie lezers hierop reageren, tenslotte kunnen we ook veel van elkaar opsteken. Ik deel in dit artikel uiteraard altijd mijn mening of antwoord op de vraag, doen jullie dit dan ook? Samenwerkingen tussen celebrities en cosmetica-merken zijn er altijd al geweest, zo werd gisteren het nieuws bekend dat Kendall Jenner het nieuwe gezicht van Estée Lauder is geworden. Ik vroeg mij dus af of jij je daardoor laat beïnvloeden in wat je aanschaft?

Beauty dilemma
Miley Cyrus voor MAC Viva Glam, Rihanna en Beyoncé met hun eigen parfums, Kate Upton voor Bobbi Brown, Cara Delevigne voor YSL en Burberry, Doutzen Kroes voor L'Oréal en nu dus ook Kendall Jenner (zusje van Kim Kardashian) voor Estée Lauder....celebrities en cosmeticamerken werken al heel lang op die manier samen. Het is gunstig voor beide partijen, de celebrities verdienen er goed aan en de verkopen gaan omhoog. 
Het is allemaal een kwestie van marketing, hoe zet je een merk of product zo goed mogelijk in de markt? Afhankelijk van de doelgroep kies je dan voor een gezicht en reclamecampagne die er perfect bij past, zo is de samenwerking van Estée Lauder duidelijk gericht op het aantrekken van een jongere doelgroep voor Estée Lauder. Dat is natuurlijk prima, maar aan de andere kant moet zo'n merk ook wel weer passen bij het gezicht, je kunt dan wel een mooi, fris en hip gezicht hebben, ook het assortiment moet dan worden aangepast.
Een samenwerking loopt niet altijd goed af, herinneren jullie de nagelstickers van Sylvie nog (zie dit artikel)? Ondanks dat Sylvie misschien wel een prima gezicht was, bleek het uiteindelijk er niet voor te zorgen dat iedereen in Nederland Sylvie Nails ging dragen....inmiddels kun je ze niet meer kopen. Maar zeg eens eerlijk, heb je ze toen toch weleens geprobeerd? Dan heeft het misschien toch wel gewerkt!
En als het gezicht van een merk opeens behoorlijk foute dingen gaat doen, dan helpt dat ook niet echt mee natuurlijk, daar zijn in het verleden ook genoeg voorbeelden van geweest, zoals de samenwerkingen van Kate Moss toen het wat minder goed met haar ging.

Hoe denk ik er over?

Ik geloof niet dat ik mij laat leiden door een samenwerking van een celebrity met een merk, ik zou niet zo snel een product kopen puur omdat Doutzen of Rihanna het gezicht is. Misschien zou ik het wel doen als Doutzen mijn idool is, want dan wil je natuurlijk alles hebben van haar, inclusief de lipsticks of shampoos die ze aanprijst, dat begrijp ik helemaal. 
Toch ben ik er ook wel gevoelig voor, vooral als een vrij onbekend merk opeens kiest voor een hip, bekend gezicht, dan valt zo'n merk toch net even wat eerder op en ben ik sneller geneigd het eens uit te proberen. Uiteraard gebeurt het ook weleens dat een merk kiest voor een gezicht waar ik niet zoveel mee heb, dan zou ik misschien wel minder snel uitproberen, maar het is niet zo dat ik het dan persé niet meer zou kopen. Bij merken waar ik fan van ben, maakt het mij helemaal niet uit wie het gezicht is of wordt, daar ben ik dan best blind voor en ik blijf mijn favorieten dan zeker gebruiken.

Ben jij gevoelig voor het imago van een merk? Zorgt een "gezicht" van een merk ervoor dat je het sneller of juist minder snel zou aanschaffen? Of sta je er helemaal neutraal in en kijk je puur naar de kwaliteit van de producten?

Deel dit artikel
Back to top