Onlangs werd er in Engeland opnieuw een beauty advertentie verboden door de British advertising standard authority (ASA), de organisatie die controleert of deze wel aan de regels voldoen. De campagne voor L'Oréal Paris Revitalift met Rachel Weisz is in de ban gedaan, omdat deze o.a. door Photoshop zodanig was aangepast dat dit zeker niet het resultaat kon zijn van het gebruik van de Revitalift producten. Wat vind jij van dit verbod? En wat vind jij eigenlijk van het gebruik van Photoshop in advertenties voor huidverzorgings- en make-up producten? Kan dit of kan het eigenlijk niet?
Rachel Weisz voor L'Oreal Paris Revitalift
Rachel Weisz is een prachtige dame, die er voor haar leeftijd bijzonder mooi uitziet, dus daar ligt het allemaal niet aan. Het ging de ASA erom dat de afbeeldingen zodanig met Photoshop zijn aangepast dat dit resultaat onmogelijk is te behalen met het gebruiken van dit product. Hoe je dus ook zo smeren met de Revitalift, het resultaat van de foto zou je nooit kunnen bereiken (ook Rachel Weisz zelf).

Vorig jaar werden er ook al twee andere advertenties in de ban gedaan, de Teint Miracle foundation advertentie met Julia Roberts was ook teveel aangepast met Photoshop. De vlekkeloze, airbrushed huid van Julia was zeker niet alleen het resultaat van een laagje Teint Miracle foundation, hoe fijn die missschien ook is.

Julia Roberts voor Lancome
Ook de advertentie van Maybelline the eraser foundation met Christy Turlington viel niet in goede aarde bij de ASA, de foundation belooft om fijne lijntjes en andere oneffenheden als het ware weg te gummen en dat gebeurt in de advertentie ook, alleen daar wel met het "gummetje" van Photoshop.
Christy Turlington voor Maybelline
Natuurlijk kennen we allemaal ook de waanzinnige advertenties voor mascara's die altijd over the top zijn! Natuurlijk zijn de foto's niet het resultaat van een paar laagjes mascara, maar zien we vooral extreem lange nepwimpers en wellicht ook nog wel een paar aanpassingen met Photoshop, who knows? Dat de foto's niet waarheidsgetrouw zijn weten we nu ongeveer wel, maar eigenlijk is dit natuurlijk wel een staaltje bedrog. Want hoe je ook je best doet, het resultaat van de promotie foto's is gewoonweg onmogelijk te bereiken. Natuurlijk betekent dit zeker niet dat het product slecht is, zeker niet, maar juist door deze overdrijving in de promotie foto's krijg ik altijd een beetje een vreemd gevoel. Als je achter het product staat, waarom zou je dan zo sterk overdrijven?
Ik ben trouwens tegen een verbod op Photoshop, uiteindelijk mogen foto's best wat gecorrigeerd worden, de foto's mogen best lichter of donkerder mogen worden gemaakt en natuurlijk mag een pukkeltje of vlekje best mogen weggewerkt, zeker als dat niets met het product te maken heeft. Maar ik zou het wel prettiger vinden als het resultaat realistischer is dan nu het geval is. Misschien dat dit ook wel beter is voor ons zelfbeeld?
 
Wat vind jij eigenlijk van dit soort promotie foto's? Vind je dat de bedrijven de foto's gewoon moeten blijven aanpassen met Photoshop? Of zou jij weleens een wat meer realistisch resultaat willen zien? Moeten de regels misschien wel strenger worden?