Algemeen

Sunday discussion: Service with a smile?

De klant is koning! Tenminste, dat zeggen ze. Ik moet bekennen dat ik zelf de afgelopen periode toch een aantal ''mindere'' ervaringen heb wat betreft de service in de gemiddelde beauty store. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dit uitzonderingen maar toch heb ik mijn vraagtekenen bij de deskundigheid en service gerichtheid van de gemiddelde parfumerie verkoopsters. In deze Sunday Discussion willen wij dan ook graag ervaringen delen zowel positief als negatief op dit gebied. Dus lees snel even verder en discussieer vooral mee! Ik geef toe, het klinkt wel een tikkeltje bejaard maar ik hecht persoonlijk erg veel waarde aan een goed en deskundig advies en daarnaast een beetje servicegerichtheid wanneer ik een gemiddelde parfumerie binnen stap. Dan heb ik het natuurlijk over een goed en gepast advies geven op basis van huidtype, kleur etc. En natuurlijk de onmisbare: Service with a smile! En juist deze asprecten vind ik tegenwoordig toch wel wat afzwakken. Ik ga jullie natuurlijk even een wat extreem voorbeeld geven, maar... een ervaring is een ervaring, en die moet je delen nietwaar?

Ik houd er niet van om op de ''man'' te spelen maar jullie snappen waarschijnlijk wel welke zwart/roze winkel uit de parfumerie keten ik onlangs binnen stapte in een van de grotere Nederlandse steden. Enfin, ik had een tegoedbon ontvangen waarmee ik een extra korting van maarliefst 15% zou ontvangen (boven de standaard 10%) op het volledige assortiment van deze parfumerie. Ik ben erg gevoelig voor dit soort acties en had nog een leuk verlanglijstje dus vriendinnetje Cindy en ik betraden vol goede moed deze parfumerie. Eenmaal binnen was de winkel praktisch leeg, dat is altijd fijn voor een klant, want dan kun je meestal toch wel op wat extra aandacht rekenen, en tja, daar ben ik dol op! Dat viel tegen want de drie verkoopsters hadden het toch wel erg druk. Niet met klanten maar vooral met elkaar en zichzelf. Na een kleine tien minuten aandachtrekken zijn we uiteindelijk maar op een van de verkoopsters gestapt om te vragen of wij even geholpen konden worden. De verkoopster had er simpelgezegd niet zo heel veel zin in (wel in haar kauwgom), de geur die ik graag wilde hebben daar was geen tester van, jammer, ik ruik altijd liever even aan een geur voordat ik hem aanschaf. De prachtige nieuwe Chanel lipsticks lagen troosteloos in de bakken en bij het horen van de merknaam Clarins ging er ook niet echt een belletje rinkelen. Ik was er wel klaar mee. Cindy wilde toch wel graag een lipgloss kopen en onder het genot van veel gezucht en gesteun van de verkoopster ''Dat was het dan?'' is ons dat uiteindelijk gelukt.

Dit was dus een typisch voorbeeld van een verkoopster die haar dag niet had of simpelweg niet de potentie heeft om deze functie op de juiste manier uit te oefenen. Voor mij als klant zijn dit ervaringen die toch wel heel erg spijtig zijn. Niet alleen voor mij als klant maar mijn verlanglijstje was voor deze parfumerie toch zeker 100 euro waard en ik ben met lege handen weer naar buiten gelopen. Geloof mij, ik begrijp echt wel dat ze voor de gemiddelde klant zoals ik geen rode loper uitleggen en dat de confetti kanonnen gewoon in de kast blijven staan. Ook heb ik geen behoefte aan spandoeken met de tekst WELKOM WENVERS! Maar ik mag toch minimaal wel verwachten dat een verkoopster zich even van haar kauwgom ontdoet voordat ze mij te woord staat en een klein beetje kennis heeft van de producten die zijn verkoopt? Gelukkig heb ik ook een heleboel goede ervaring wat betreft de Nederlands beauty shops, maar dit bovenstaande voorbeeld staat natuurlijk niet op zichzelf. Ik kan dan ook erg lang praten over de geweldige ervaringen bij de MAC counters, of mijn plaatselijke Pour Vous parfumerie (binnen een uur ben ik de deur niet niet uit) dat is nog net geen gevalletje rode loper maar de dames verwelkomen minimaal iedere klant met een glimlach en zeg nu zelf, daar begint toch minimaal een goede dag mee? Ook Debbie wil haar recente ervaringen even met ons delen:

Afgelopen vrijdag stond ik al vroeg in de Douglas in Rotterdam, waar ik eigenlijk wel met open armen werd ontvangen door MUA Erwin & Angela (hoop dat ik haar naam goed heb), mijn ochtend begon dus heel goed! We hebben heerlijk staan kwebbelen over de nieuwe & aankomende MAC collecties en nog veel meer, totdat het toch wel tijd werd om af te rekenen. Ik had een aardige berg spulletjes die ik wilde afrekenen, iets wat ik dan ook ging doen, het bedrag kwam uit op ver boven de EUR 150,00 en wat denken jullie....ik kreeg welgeteld 3 mini-testers parfum mee van 3 minder dure merken.....zoiets, daar kan ik toch wel heel boos om worden! De bedoeling van testers weggeven is dat de winkel hoopt dat je terugkomt om die producten te kopen natuurlijk, of op zijn minst nieuwsgierig wordt. Maar het is ook wel een vorm van waardering naar de klant toe, koop je veel dan krijg je meestal wat extra leuke proefjes of spulletjes zoals toilettasjes etc. Maar helaas, dat had deze dame blijkbaar niet door, jammer en een gemiste kans. Verder was ik wel tevreden met de service, de smile was echt wel aanwezig, niet alleen maar negativiteit dus! Mijn ervaringen over het algemeen met parfumerieën zijn toch wel redelijk, maar ik heb in het verleden ook wel hele nare & vreemde dingen meegemaakt, maar goed...je onthoudt dat soort gebeurtenissen natuurlijk ook altijd beter. Toch valt het mij nog steeds op dat het personeel zo slecht of de hoogte is van de laatste nieuwtjes, vaak weten ze het echt niet waarover je het hebt als je vraagt of de nieuwe Chanel collectie al binnen is! Natuurlijk ben ik misschien wel extreem goed op de hoogte, iets wat hoort bij mijn werk, maar het voelt bij mij altijd aan als desinteresse en dat is behoorlijk jammer!  En wat te denken van de verschrikkelijke vieze testers die je regelmatig ziet....brrrrr....erg naar! Maar goed, nu belicht ik het misschien wel erg negatief, terwijl ik natuurlijk ook regelmatig hele leuke dingen meemaak en zie!

Wij zijn natuurlijk razend benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied. Positief als negatief. Hoe vinden jullie de service en deskundigheid van de verkoopsters en verkopers in de grote maar ook kleinere Nederlandse parfumerieen? Wanneer je het service niveau niet goed genoeg vind, koop je dan toch een artikel of ga je dan liever naar de concurrent en hechten jullie veel waarde aan het krijgen van testers/proefjes? Betaal je liever wat meer voor een goede service of maakt het je eigenlijk niet zo heel veel uit? Kortom: Vertel! Bijdrage van Wenvers

Deel dit artikel
Back to top