Algemeen

Sunday question - ben jij tevreden met het advies in een parfumerie of drogist?

December is de maand waarin parfumerieën zeker de meeste producten verkopen, iets wat enorm zichtbaar is door de drukke winkels en de lange rijen. Je moet behoorlijk geduld opbrengen als je een cadeautje moet kopen (hoera voor online shoppen zeg ik dan!), maar het is natuurlijk voor een goed doel. In deze maand is het misschien niet zo''n goed idee om advies te vragen, vanwege de drukte, maar ik vroeg mij wel (weer) eens af hoe jullie ervaringen zijn als je advies vraagt?

Regelmatig hoor en lees ik "horror" story''s van verkoopsters die verkeerde producten aanraden, verkeerd advies geven of zelfs behoorlijk onvriendelijk zijn tegen hun klanten. Dat is één kant, natuurlijk horen we die vaker dan positieve ervaringen, die blijven daardoor vaak onbelicht en dat is best jammer. Er zijn nl. ook heel veel goed en kundige verkoopsters en adviseurs die je echt kunnen helpen met het aanschaffen van goede producten. Misschien is het leuk als jij jouw positieve ervaringen eens deelt met onze lezers? Natuurlijk mag dat zeker met naam en toenaam, we houden allemaal van fijne adresjes met goede service.

Maar...stel dat jij nu een parfumerie zou hebben, jij bent de baas en moet jouw personeel advies geven, wat zou jij dan anders doen? Zou je jouw personeel meer trainingen geven, zodat ze producten beter leren kennen en ze dus beter advies kunnen geven. Zou je bepaalde merken uit het assortiment halen en juist andere merken erin? Zou je het "sample-beleid" veranderen? Misschien kun je wel leuke workshops of evenementen organiseren waar klanten blij van worden? Wat zou jij graag anders willen zien bij een parfumerie of parfumerie afdeling in een warenhuis?

Ik heb wel een paar ideetjes : zorg ervoor dat verkoopsters goed bekend zijn met hun assortiment, natuurlijk zijn er enorm veel producten, maar als je een goede verkoopster bent moet je eigenlijk van ieder product iets afweten. Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer merk counters te vinden, die hun eigen personeel hebben, dat scheelt natuurlijk enorm.
Laat verkoopsters vooral leren luisteren naar de klanten, laat ze de juiste vragen stellen en probeer vooral niet hun eigen voorkeur "op te dringen" aan de klant, dat pakt meestal niet goed uit.

Willen jullie vandaag zowel positieve als negatieve ervaringen met personeel in een parfumerie met ons delen, liefst natuurlijk ook met feedback en tips waardoor een winkel zich zou kunnen verbeteren. En dan niet mopperen over lange wachtrijen de komende tijd...want die horen er een beetje bij!

Deel dit artikel
Back to top