Blogs & Editorial

Editorial - wij verdienen beter!

"Beste Debbie, ik ben al jaren een trouwe lezer van jouw blog, maar er moet mij toch iets van het hart. Ik vind namelijk dat je te weinig schrijft over mijn favoriete merk X en over merk G, dat ik altijd koop als ik op vakantie ben, lees ik ook al niets. Ook zie ik nooit een make-up tutorial met geel, groen en paars, komen swatches van parelmoeren nagellakjes nooit voorbij en wil ik toch eindelijk weleens zien hoe een kort zwart kapsel je staat. Kortom, ik vind je een beauty-blogger van niets! Fijne dag verder, groetjes...."

Dit is uiteraard geen letterlijk overgenomen tekst, maar emails in deze strekking komen regelmatig mijn mailbox binnen. Ik vind het geen probleem om ze te krijgen hoor, maar ik vraag mij weleens af of magazines of redacties van tv programma's ook weleens zulke specifieke mails binnenkrijgen met "wensen" van hun lezers. Begrijp me goed, ik vind het zeker leuk om tips te krijgen van lezeressen en vriendelijke verzoekjes of ik bepaalde merken of producten wil reviewen kan ik meer dan waarderen, tenslotte is het voor mij ook heel belangrijk om te blijven schrijven voor jullie, de lezeressen. Uiteindelijk moeten jullie het ook wel leuk vinden om hier te blijven lezen! Maar ja...zoveel lezeressen, zoveel wensen en inmiddels is het wel duidelijk dat ik nooit aan ieders wens kan voldoen.

Ik denk dat vrijwel alle lezeressen hier wel begrip voor hebben, het ene (soort) artikel zal je meer aanspreken dan het andere soort, zo gaat het altijd wel, ook in een magazine of bij een t.v. programma. Bij mij ook hoor, ik kan de Grazia nog zo graag lezen, er zijn echt weleens artikelen die ik oversla omdat ik ze niet leuk vind. Maakt dat de Grazia een slecht magazine? Nee, niet als het soms een artikel is, misschien wel als het merendeel van de artikelen niet meer interessant is. Althans, dan vind ik het misschien wel een slecht magazine, het hoeft dat zeker niet slecht te zijn, meningen verschillen natuurlijk. Wat is dan de oplossing? Boos de redactie mailen? Dat ik het een schande vind dat ze "zo achteruitgegaan zijn"...of simpelweg de Grazia niet meer kopen of mijn abonnement opzeggen. Ik zou kiezen voor het laatste, misschien aangevuld met een mailtje waarin ik in vriendelijke, normale bewoordingen uitleg waarom ik heb besloten de Grazia niet meer te kopen. Goed, probleem opgelost en "on to the next one"....(dat ik de Grazia als voorbeeld gekozen heb is uiteraard compleet willekeurig, ik vind de Grazia juist één van de leukste magazines die er is).
"I want more" bron
Hoe anders kunnen lezers van een beautyblog soms reageren, ze vertellen zonder schroom wat er niet deugt aan de betreffende blog, waarbij ze letterlijk vertellen dat zij toch beter verdienen. De lezers hebben de blog tenslotte groot gemaakt en dus mogen ze ook precies vertellen wat ze willen zien en lezen. Hmm...feedback is prima, maar een eisenpakket op tafel leggen gaat toch wel verder dan dat. Ik vraag mij altijd af of deze mensen zulke eisen ook stellen aan andere bedrijven waarmee ze te maken hebben? Stel je eet graag een potje groente van HAK, ga je bij hun dan ook eisen dat ze voortaan Amerikaanse bonenmix in een potje stoppen, dat verdienen ze toch? Tja, want zij als koper hebben HAK tenslotte wel groot gemaakt, dus mogen zij ook eisen stellen? Ik denk niet dat HAK overstag gaat, al zullen ze met vriendelijke verzoeken heus wel rekening houden, ze luisteren vast graag naar hun klanten.

Eisen stellen, ik vind het nogal wat! Natuurlijk mag je eisen dat het potje bruine bonen dat je koopt van goede kwaliteit is en minstens 362 bonen bevat, maar dat is vooral zo omdat je er voor betaald hebt, dan heb je recht van spreken. Heb je dat ook over het krantje dat je wekelijks gratis in de bus krijgt? Of over de sample die je gratis krijgt bij een magazine, mag je dan een andere soort eisen omdat je die niet lekker vindt? Nee toch zeker? Maar eisen dat ik een artikel voor je maak, helemaal naar jouw wens, dat mag wel? Nee, lieve lezeressen, eisen stellen is niet nodig en zal weinig zoden aan de dijk zetten. Fijne feedback geven mag uiteraard altijd, tenslotte kan ik daar alleen maar weer van leren. 

Maar bedenk ook dat ik zelf ook een duidelijke mening heb over Beautyscene, ik ben in 2009 met deze blog gestart omdat ik op mijn manier beautynieuws en reviews wilde brengen over merken die mij aanspreken. Dat was de basis en dat is het nog steeds, niet voor niets ben ik mij opnieuw meer gaan richten op luxe merken, daar ligt ook echt mijn hart. Misschien zou ik meer bezoekers krijgen als ik over budgetproducten schrijf of als ik mij richt op een jongere doelgroep, maar daar is het mij nooit om te doen geweest. Toen ik startte ging ik er helemaal niet vanuit dat ik ooit 20.000 lezers per dag zou krijgen en al helemaal niet dat ik er geld mee zou verdienen, daar ging het ook niet om. En uiteindelijk is dat nog steeds niet mijn doel, schrijven voor Beautyscene is mijn passie en dat moet het vooral blijven.
"de zijlijn generatie" bron
Mijn tip aan de kenners/eisenstellers : begin zelf een (beauty)blog en zet jouw eisen voor een fijne blog op papier, hou aan die eisen vast en je zult zien dat je succesvol wordt! Ik bedoel, iedereen kan toch bloggen?

Succes met de eerste school- en werkdag van 2014 (zal niet voor iedereen gelden, maar wel voor veel van jullie), bij mij thuis is het "echte" leven ook weer begonnen, de wekker ging weer vroeg....dat viel niet mee! Maar we gaan er een mooi jaar van maken, enjoy!

XXX
Deb

Deel dit artikel
Back to top